środa, 19 września 2018

PLACEK SEROWO JABŁECZNY



Bardzo smaczne ciasto z serem i jabłkami. Opis dość obszerny, ale całość wykonania  zajęło mi godzinę i 15 minut , bo ja szybka jestem...ha, ha. Co tu dużo pisać  ...polecam Państwu , naprawdę warto.




CIASTO na blaszkę o wym. 37 x 28 , 40 x 25 , 37 x 25 i podobne + papier do pieczenia :

  • 550 g mąki pszennej wrocławskiej
  • 3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 kopiasta szklanka cukru pudru
  • 250 g masła
  • 4 żółtka
  • aromat wanilii



  • Suche produkty razem dobrze wymieszać, dodać pozostałe i zagnieść ciasto. Podzielić na 3 równe części. Blaszkę wyścielić papierem do pieczenia - wylepić jedną część, nakłuć widelcem  i wstawić do piekarnika nagrzanego do 190 stopni C na drugą półkę od dołu ok. 15 minut bez termoobiegu. Można piec na tym samym papierze lub przyciąć 3 kawałki. Ciasta nie schładzamy.
  • Po upieczeniu chwile odczekać, żeby ciast stwardniało i dopiero delikatnie przełożyć na ściereczkę. Powtórzyć to samo z pozostałymi częściami ciasta. Ostatnią upieczoną pozostawić na blaszce i dodatkowo wyłożyć boki paskami papieru przyklejając masłem.

MASA JABŁECZNA :

  • 1,5 kg słodkawych jabłek 
  • sok z jednej dużej cytryny
  • 50 ml wody
  • 1 sucha galaretka agrestowa lub kiwi
  • Obrane jabłka pokroić na cząstki , przełożyć do rondla, wlać wodę, dodać sok z cytryny i rozgotować. Rozgotowane jabłka zmiksować blenderem na gładką masę i ponownie podgrzać. Zestawić z palnika i dodać suchą galaretkę intensywnie mieszając. Przestudzić do ciepłego .
  • Ciepłą masę powoli wylać na pierwsze ciasto na blaszce i wyrównać. Na to przełożyć drugi upieczony placek. Niestety mnie jeden placek spadł na blat i musiałam go w dłoniach  drobniutko pokruszyć i posypać wierzch masy jabłecznej.

MASA SEROWA GOTOWANA :

  • 600 g twarogu półtłustego w kostkach lub osełkach
  • 3 jajka + 140 g cukru 
  • 1 budyń waniliowy + 130 ml mleka    
  • Twaróg zmielić 2 - 3 razy lub ułatwiając sobie pracę zmiksować blenderem. Całe jajka zmiksować z cukrem rózgą od blendera. Dodawać stopniowo do zmielonego twarogu cały czas miksując. Pod koniec dodać budyń rozmieszany w mleku i całość zmiksować.
  • Przełożyć masę do rondla i podgrzewać na średnim ogniu często mieszając , żeby masa się nie przypaliła. Podgrzewać do zgęstnienia. 
  • Gorącą masę o konsystencji  budyniowej wyłożyć łyżką na drugie ciasto i wyrównać. Przykryć ostatnim ciastem i lekko docisnąć, tak żeby nie połamać wierzchniego ciasta. Pozostawić do całkowitego zastudzenia. Zimne posypać obficie cukrem pudrem.

MOJE UWAGI :

  • Dwie warstwy ciasta można pokruszyć w dłoniach zamiast przenosić w całości. Trzeba trochę wprawy i ostrożności, żeby ciasto nam nie popękało. Nie ma to znaczenia, ponieważ całe ciasto po zastygnięciu lekko zwilgotnieje i się ładnie scali. Najważniejsza jest część dolna, ale jej po upieczeniu z blaszki nie wyjmujemy.
  • Pozostałe białka można zamrozić na bezę.
PLACEK CZYTELNIKÓW :


26 komentarzy:

  1. Witam Danusiu,znowu wypasione ciasto,dzięki Twoim przepisom bryluje,hehe.Mam do Ciebie pytanie,czemu moje ciasta z owocami nasiąkają i spod robi się zakalcowaty,w pierwszym dniu ok.a na drugi robi się zakalec,nie trzymam w lodówce,i staram się zawsze trzymać przepisu.Strasznie się zniechecilam do tych ciast,a przecież one takie dobre.Co robię nie tak?.Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Nie wiem jak się zwracać do Ciebie, więc będzie Duszko. Trzymaj się przepisu, a wyjdzie dobrze. Duszko, każde ciasto z owocami jak dłużej postoi przy dużej ilości owoców robi się wilgotne. Każde owoce wydzielają wilgoć i nie ma zmiłuj, żeby na trzeci dzień ciasto było suche. Na pewno wszystko robisz tak, jak trzeba. Najwyżej piecz mniejsze ciasta, żeby nie stały 3 dni, np. z połowy porcji. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. I ponownie wodzisz na pokuszenie. I jak nie zgrzeszyć. Jadwiga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he...nie biorę odpowiedzialności za Twoje grzechy ...pozdrawiam serdecznie Jadziu :)

      Usuń
  3. Właśnie szperałam szukając jakieś fajnego, nowego ciasta. A tu mam! Jak myślisz a gdyby sobie już zupełnie ułatwić życie i zrobić z herbatnikami? Robię czasami sam sernik gotowany na herbatnikach, może w połączeniu z jabłkami też by było dobre? A le Ty masz większe doświadczenie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuniu, oczywiście można wszystkie warstwy ciasta zastąpić herbatnikami. Ja nie robię zbyt często na herbatnikach bo nie przepadam za nimi. Jeżeli lubisz, to nie ma problemu. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Danusiu, super prezentuje się to ciasto. Bardzo mnie nim zaciekawiłaś i zamierzam go upiec w weekend! Pozdrawiam z zalanego słońcem Leżajska!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Aniu. Dziękuję za pozdrowienia. U nas też lato w pełni, tylko poranki i wieczory chłodnawe. A, ciasto Aniu ...myślę, że Ci zasmakuje...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Witaj Danusiu. Ciasto upieczone. Przez moje zamotanie uzylam do ciasta calych jajek zamiast tylko zoltek, ale wyszlo naprawde super. No i do jablek dodalam 2 suche galaretki bo po dodaniu 1 minimalnie tylko zmienily kolor i balam sie, ze sie nie zetnie masa jablkowa. Postaram siw na czasie przeslac Ci zdjęcie do galerii. Pozdrawiam serdecznie. A niezdecydowanym ciasto baaardzo polecam!

      Usuń
    3. Aniu, komu ma nie wyjść jak nie Tobie. Jesteś bardzo kreatywna, wystarczy wejść na Twojego bloga i popatrzeć na tą mnogość przepisów. Dziękuję Ci bardzo. Pozdrawiam serdecznie . Danuta :)

      Usuń
  5. przepis brzmi zachęcająco,wypróbuję,pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Danusiu, Tobie nawet przebranie worku maku i piasku poszłoby szybko :-) Gdybyś Ty gotowała, nawet Gesslerka nie narzekałaby, że czeka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym z tą babą Marzyniu nie wytrzymała. Te jej kudły mi bardzo przeszkadzają, nie wpuściłabym jej do kuchni. Pozdrawiam cieplutko Marzyniu :)

      Usuń
    2. Cudowna odpowiedź Danusiu ! Nie jesteś sama w tej antypatii co do tej osoby !Ciasto wypróbuje w najbliższym czasie....tez mnie urzekło przepisem i komentarzami. Grażyna

      Usuń
    3. He, he. Witaj Grażynko w klubie antyafnów , a ciasto polecam. Pozdrawiam wieczornie. Danuta :)

      Usuń
  7. Ciasto wyszło przepyszne 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Cieszy mnie to, że przepis się sprawdził. Pozdrawiam serdecznie. Danuta :)

      Usuń
  8. Witam Panią serdecznie, chciałabym upiec to ciasto ale zastanawiam się czy moglabym wykorzystać biszkopt(2 blaty).czy biszkopt "utrzyma"warstwę serową i jabłeczną?prodz p Pania o radę i z góry dziękuję,
    Renata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Reniu. Bardzo proszę ...Danuta jestem, tak będzie nam milej w bezdusznej sieci. Obawiam się, że biszkopt moźe być zbyt lekki, ale można warstwy ciasta zastąpić herbatnikami, układając jeden przy drugim. Ciasto wtedy musi trochę postać, źeby ciastka były wilgotniejsze. Pozdrawiam serdecznie. Danuta :)

      Usuń
  9. Danusiu:))) tak właśnie myślałam, że biszkopt nie da rady, ale chciałam upewnić się u mistrzyni.Dziekuje serdecznie za radę i gratuluję przepysznego bloga:)
    Renata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Reniu za miłe słowa. Życzę powodzenia z ciastem. Miłego dnia :) Danuta :)

      Usuń
  10. Jutro biorę się do roboty, mam nadzieję że ciasto zrobi furorę na chrzcie mojego siostrzenca.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj Danusi, który już to Twój przepis podkradam do dalszej obróbki? Sama już nie wiem! A do tego ciasta mam pytanie, aby nie piec 3 placków osobno to czy można wykorzystać blachę piekarnikową i po upieczeniu zaraz przekroić na 3 części?Cieplutko pozdrawiam Gosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Gosiu. No teoretycznie można, tylko że jedna blaszka z piekarnika nie odpowiada 3 blaszkom zwykłym do placka i tu jest dylemat. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń