poniedziałek, 18 czerwca 2018

LEKKI BISZKOPT SZPINAKOWY



Biszkopt zielony na bazie szpinaku. Nie jest to przepis na ciasto , które w sieci nazywane jest "Leśny mech ". To jest typowy biszkopt na tort , tylko że z dodatkiem liści szpinaku. 
Jest pulchny jak każdy biszkopt powinien być, przy czym jest wilgotny i nie wymaga nasączania. Poza tym bardzo ładnie prezentuje się w torcie w jego przekroju.
Poniżej na fotografii wstawiłam zdjęcie biszkoptu po upieczeniu z zapadniętym środkiem. Proszę nie brać tego do serca. Ja po prostu nie miałam jajek średnich, tylko duże, a że rozum mi przyćmiło i nie zwiększyłam troszkę pozostałych składników to wyszło jak wyszło.
Pomimo tego biszkopt nie ma żadnego zakalca, ani nie przysiadł. Po prostu na środku jeden z blatów jest ciut cieńszy, ale w niczym mi to nie przeszkadza, ponieważ uzupełnię kremem i dam go do środka tortu.Wgłębienie zrobiło się już w trakcie pieczenia. Normalnie wychodzi równiutki jak stół.



SKŁADNIKI na biszkopt o wys. 8 cm i śr. 16 cm :

  • 4 średnie jaja ( ważne )
  • 120 g liści szpinaku + 40 ml wody szpinakowej
  • 60 g oleju rzepakowego
  • 160 g cukru
  • 40 ml gorącej wody
  • 160 g mąki tortowej w tym 1 kopiasta łyżka mąki ziemniaczanej
  • 2,5 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/4 płaskiej łyżeczki soli



WYKONANIE :


  • Przygotować foremkę wykładając dno papierem do pieczenia i zamknąć obręcz. Boki posmarować masłem i przykleić pas papieru do pieczenia wystającego kilka centymetrów ponad obręcz  ( na wszelki wypadek ) lub upiec w rancie regulowanym bez dna - p. fotografia. 
  • Od liści szpinaku odciąć ogonki i zalać je wrzątkiem, tak żeby pokrył liście. Przykryć i odstawić na ok. 10 minut. Po tym czasie odcedzić na sicie i odcisnąć łyżką wodę . Dodać 40 ml wody szpinakowej i 60 ml oleju. Całość zmiksować blenderem na gładką masę.
  • Obydwie mąki wymieszać z proszkiem do pieczenia i przesiać przez sito.
  • Ubić białka z solą i połową cukru.
  • Żółtka przełożyć do misy. Włączyć mikser i wlać 40 ml wrzątku. Ubijając dalej dodać wanilię i pozostały cukier. Ubić na puszystą masę. Dodać masę szpinakową, przemieszać łyżką i krótko zmiksować na wolnych obrotach. Dodać w 2 ratach mąkę , delikatnie mieszając. Na koniec wmieszać pianę i delikatnie poruszać foremką , żeby wierzch był równy.
  • Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C , na środkową półkę i piec ok. 50 minut bez termoobiegu - do suchego patyczka.
  • MOJA UWAGA : z tej proporcji można upiec biszkopt w tortownicy o śr. 24 cm na dwa blaty

9 komentarzy:

  1. Biszkopt apetyczny i niezwykle ciekawie wygląda. Zawsze gdy piekłam niebieski ( barwnik spożywczy ) to mi wychodził zielony, bo jajeczka żółte + kolor niebieski = zieleń jak nic :) Niestety takiego pomocnika w kuchni nie posiadam, dlatego piekę wszystkie blaty oddzielnie, najszczersze nawet chęci nie dają takiego efektu " jak stół ". Pomysł zapamiętam, bo warto, zwłaszcza ta woda spod szpinaku, to innowacja, przynajmniej dla mnie. Dzięki :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaki piękny! Ten kolor napawa optymizmem :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Danusiu, bardzo apetycznie wygląda:) chyba będzie trzeba wypróbować. Tym bardziej, że mamy już swojskie owoce z ogródka:) pozdrawiamy serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
  4. A skąd wziąć wodę szpinakową ? Chyba nie z tej odcisniętej ? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę wypróbować :) Chcę zrobić ciasto podobne do leśnego mchu, ale z lżejszym ciastem i to mi się baardzo podoba :D
    Czy na blachę 40x25 cm (dwa blaty mi potrzebne) podwójna porcja wystarczy? Pozdrawiam w ten upalny czas Danusiu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy mozna użyć szpinaku mrożonego? I jaka wtedy będzie proporcja?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Niestety nie robiłam na bazie szpinaku mrożonego i nie potrafię podać proporcji jak również sposobu wykonania. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam. Jeżeli wychodzą 2blaty to są one pewnie grube. Mi zależy żeby blaty były cieńsze. Czy jeżeli pokoje go na cieńsze to nie będą za cienkie? Czy mogę dodać szpinak mroźny tylko żeby go zabawić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Dwa blaty na tortownicę o śr. 24 cm to napisałam na dole w uwadze. Natomiast w przepisie jest ujęta tortownica o średnicy 16 cm co też jest napisane na samym początku i biszkopt jest przekrojony na 3 blaty co jest na fotografii. Na szpinaku mrożonym niestety nie piekłam, więc nie pomogę. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń