piątek, 30 września 2016

SZARLOTKA ŻYTNIO- PSZENNO- KOKOSOWA



U nas jabłka  po 85 groszy za kilogram , więc jak tu  nie upiec szarlotki. 
Tym razem troszkę inny rodzaj ciasta, z dodatkiem wiórków kokosowych i mąki żytniej. Wyszło to bardzo smacznie, nawet nie było potrzeby posypywać cukrem pudrem. Dałam dużo jabłek, część lekko się rozgotowała, część pozostawiłam w całości. Polecam też inne szarlotki z mojego bloga w dziale "Ciasta z owocami ". 



Składniki na blaszkę o wym. 37 x 28 cm i podobne :
  • 300 g mąki żytniej T- 750
  • 200 g mąki pszennej wrocławskiej
  • 100 g wiórków kokosowych
  • 3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 szklanka cukru ( szklanka o poj. 250 ml )
  • 250 g masła
  • 1/2 szklanki kwaśnej śmietany 18 %
  • 2,5 kg jabłek - szara reneta
  • 1/4 szklanki wody
  • 1/2 szklanki cukru
  • sok z 1 cytryny
  • 1 lekko kopiasta łyżeczka cynamonu
Wykonanie :




  • Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia. Obydwie mąki, cukier , wiórki i proszek do pieczenia razem wymieszać. Dodać lekko schłodzone pokrojone drobniej masło , śmietanę i zagnieść ciasto. Podzielić na połowę i jedną część włożyć na 1 godzinę do zamrażarki.
  • Drugą częścią ciasta wylepić blaszkę i nakłuć widelcem.
  • Obrane jabłka pokroić w kostkę , wlać sok z cytryny, wsypać cukier, wlać wodę i wymieszać. Wstawić na palnik i rozgrzać jabłka . Po rozgrzaniu cześć będzie rozgotowana a część kostek będzie w  całości. Pod koniec wsypać cynamon i wymieszać.
  • Nagrzać piekarnik do temperatury 200 stopni C i podpiec spód- ok. 12- 14 minut. Wyłożyć masę jabłkową na podpieczony spód i wyrównać. Wyjąć z zamrażarki ciasto i ścierać  na dużych oczkach do miski i stopniowo posypywać równomiernie ciasto. Wstawić do piekarnika i piec ok. 25- 30 minut na ładny złoty kolor.

10 komentarzy:

  1. Ciasto wygląda bardzo smakowicie, a z kokosem musi smakować fantastycznie :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam szarlotki ale z takim ciastem jeszcze nie słyszałam godne wypróbowania wygląda smacznie pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj Kasiu, szarlotka z wiórkami jest bardzo smaczna- dziękuję bardzo :)

      Usuń
  3. taka szarlotka i do tego z lodami na ciepło :))) Znaczy szarlotka na ciepło, nie lody :P jak myślisz jaki smak by tu pasował? Raz jadłam szarlotkę z lodami, ale nie pamiętam jakich lodów mi do tego dali

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I co ja mam tutaj napisać w tak naciąganym komentarzu :)

      Usuń
  4. Dzień dobry Danusiu, wczoraj chciałam upiec jakieś lżejsze ciasto z jabłkami i wybrałam ten jabłecznik z mąką żytnią. Nie wiedziałam czy posmakuje mojej rodzinie, bo z tą mąką nie mam dużego doświadczenia, ale zdałam się na Ciebie Danusiu. Po raz kolejny się nie zawiodłam. Ciasto jest przepyszne i bardzo delikatne. Dodatek kokosa podkręca smak. Rewelacja! Bardzo dziękuję za przepis. Życzę udanej i słonecznej niedzieli. Pozdrawiam serdecznie Anita72

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Anitko. Też specjalnie nie mam doświadczenia z mąką żytnią, ale moda nastała i coś tam próbuję. Bardzo Ci dziękuję za komentarz, ale najważniejsze, że przepis jednak się przydał. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń