sobota, 5 listopada 2016

DOMOWY MAJONEZ DEKORACYJNY I RZADSZY


Olej rzepakowy, woda, ocet, żółtko jaja kurzego (4,3%), cukier, musztarda (woda, gorczyca, ocet, sól, przyprawy, aromaty), sól, skrobia modyfikowana, aromat, przeciwutleniacz (sól wapniowo-disodowa EDTA), barwnik (karoteny), konserwant E-385 - to składniki majonezów kupnych. 
Sami Państwo widzicie, że domowego nic nie zastąpi, nawet jeżeli przyzwyczailiśmy się do smaku majonezu gotowego, do którego dodawane są również aromaty. 
Ilość przypraw dodanych do  majonezu jest podana wg mojego smaku, można dodać więcej soli czy innych przypraw. 
Nie używam w mojej kuchni octu spirytusowego. Jedynym wyjątkiem są ryby w zalewie , które z resztą bardzo rzadko robię. 
W moim majonezie jest sok z cytryny w miejsce octu. Dodaję też minimalną ilość czosnku, który nie zmienia majonezu na jego smak. No chyba, że chcę mieć typowo czosnkowy, wtedy dodaję więcej. Zrobienie majonezu domowego trwa dosłownie 5 minut i spokojnie możemy go przechowywać w lodówce ok. 2 tygodni.






  • 300 ml oleju lub oliwy
  • 2 żółtka + 1 jajko lub na rzadszy 2 jajka + 1 żółtko
  • 2/3 płaskiej łyżeczki soli
  • 1/4 płaskiej łyżeczki białego pieprzu
  • 1 mocno czubata łyżeczka musztardy łagodnej lub ostrej
  • szczypta gorczycy białej- mielonej 
  • 2 płaskie łyżeczki cukru pudru 
  • 2,5 łyżki soku z cytryny
  • opcjonalnie 1/4 małego ząbka czosnku- można zrezygnować 



  • Jajka przełożyć do miseczki i zalewać powoli wrzątkiem do całkowitego przykrycia. Pozostawić na 10 sekund. Jajka osuszyć- nie studzić.
  • Do pojemnika blendera lub od razu do słoika wlać olej , dodać żółtka i jajko, lub jajka i żółtko, sól, pieprz, gorczycę, musztardę, cukier puder , czosnek przeciśnięty przez praskę lub dobrze roztarty na desce przy pomocy noża i na samym końcu wlać sok z cytryny.
  • Końcówkę blendera z nożykiem włożyć do samego dna pojemnika i miksować na dużych obrotach stopniowo podnosząc i opuszczając blender z końcówką .
  • Majonez przełożyć do słoika , zakręcić i wstawić do lodówki.
  • UWAGA - wszystkie składniki winny być w temperaturze pokojowej . Białko jaja będzie minimalnie ścięte po sparzeniu, ale to w niczym nie przeszkadza. Wszystko się zblenduje. Jeżeli majonez ma być bardziej intensywny w smaku proszę sok cytrynowy zastąpić 2 łyżkami octu jabłkowego, a jeżeli nie lubicie jego posmaku to jedną łyżkę octu 10 % lub doprawić ilościowo wg własnego smaku.
MAJONEZ CZYTELNIKÓW  :


9 komentarzy:

  1. ... Jak ja uczyłam się robić majonez, wtedy nie było blenderow. Robilo się ręcznie. Kiedyś majonez mi się rozwarstwil, wystarszylam się, ale moja Mama pokazała jak go uratować �� Ale szczerze przyznam, że dawno nie robiłam swojego majonezu. Spróbuję zrobić wg Twojego przepisu. Pozdrawiam kochana �� Jolka z białym pieskiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też pamiętam Jolu jak się robiło ręcznie, ładnie się człowiek namachał lejąc olej po kropli, a i rzeczywiście czasami się warzył, ale na to była rada. Wstawialiśmy do ciepłej wody i wszystko wracało do normy, to samo robię z kremami do toru jak czasem mi się zaczyna warzyć- pozdrawiam Jolu- dziękuję :)

      Usuń
  2. całe swoje życie robię domowy majonez, najpierw z mamą teraz u siebie. Jednak troszkę innym sposobem - najpierw ucieram żółtko z musztardą a później cieniutką strużką olej. Również bez octu, z sokiem cytryny lub w razie jego braku z kwaskiem cytrynowym. Żaden kupny nie zastąpi tego domowego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuniu, ale po co ucierać ręcznie w dobie blendera. Przy jego pomocy masz majonez w 5 minut i to jest ten największy plus :)

      Usuń
  3. ucieram, ale nie pisałam, że ręcznie :) Oczywiście, że mikserem :D:D W zależności od ilości - albo w dużym (mam otwór i tamtędy wlewam strużką olej podczas ucierania) lub w przystawce w blenderze z nożykami jak do siekania gdy robię z 250 ml oleju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie, przed chwilą widziałam iż masz taki pojemnik do blendera (na zdjęciu przy chinkali, chyba nim wycinałaś koła). I właśnie w nim ucieram również majonez - nawet nie muszę trzymać w ręku "żyrafy" tylko same nożyki mi robią, zobacz sobie też w ten sposób :)

      Usuń
    2. Ewuniu, ja właśnie robię w tym pojemniku z zestawu blendera, ale nie wlewam stróżką, bo nie ma takiej potrzeby. Po prostu wszystko wkładam - wlewam do pojemnika, włączam blender i 3- 4 minuty i jest gotowe :)

      Usuń
  4. Zrobiłam ... bez gorczycy :) Wyszedł bardzo dobry ... dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Ewuniu. Ja też ostatnio robiłam bez gorczycy, bo nie miałam, a do sklepu już nie mam kogo wysłać...wszystko z domu wybyło...he, he...Ewuniu bardzo Ci dziękuję...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń