czwartek, 24 października 2013

ZAKWAS BURACZANY




Zakwas z buraków to nic innego jak zlana zalewa z kiszonych buraczków , które można robić na kilka sposobów.  
Nie dodaję skórki chleba razowego, ani żadnych przypraw poza czosnkiem i solą. Chleb razowy przyspiesza o 2-3 dni kiszenie buraków, ale istnieje ryzyko pojawienia się na wierzchu pleśni, ponieważ musiałby być  to  prawdziwy chleb razowy bez żadnych dodatków niewiadomego pochodzenia. Lepiej więc go nastawić 2-3 dni  wcześniej.
 Zakwasu również nie dosmaczam zielem angielskim, pieprzem itd. ponieważ gotując barszcz wszystkie te składniki dodaję do wywaru i potem do przecedzonego tylko dolewam zakwas.
 W większości przepisów na zakwas jest podawane żeby słój przykryć gazą. W moim domu rodzinnym nigdy tego nie robiono. Buraczki się wkładało do słoja ,do tego była zalewa i zakręcano słoik. Należy tylko w trakcie kiszenia 1 raz na 3 dzień zdjąć piankę, której  właściwie jest bardzo mało.
 Ponieważ w trakcie kiszenia wytwarzają się bakterie kwasu mlekowego, które nie powinny mieć dostępu tlenu buraczki zalać trzeba wodą, żeby były całkowicie przykryte. Zakwas jest lekko esencjonalny, ma piękny kolor i jest bardzo smaczny- pięknie pachnie. 
Robię zakwas nie tylko do barszczu wigilijnego, ale w ciągu roku również. Jesienią wypijamy 2 takie porcje z Mężem na połowę po pół szklanki dziennie przed  obiadem, potem powtarzamy to w lutym-dlatego w moim kwasie jest więcej czosnku. 
O zaletach picia zakwasu buraczanego nie będę pisała bo w internecie możecie Państwo wszystko przeczytać. Mogę tylko szczerze polecić-warto.



   SKŁADNIKI:

       ---1,5 kg buraczków najlepiej podłużnych o średnicy 8-9 cm
       ---1,5 litra wody przegotowanej
       ---5-6 ząbków czosnku (można zmniejszyć ilość czosnku)
       ---1,5 kopiastej łyżeczki soli morskiej lub kamiennej
    


1)Buraczki dobrze wymyć i obrać ze skórki. Pokroić na mniejsze kawałki,nie muszą być plasterki.

2)Przegotować wodę  z solą i ostudzić. Czosnek obrać i przekroić na pół.

3)Pokrojone buraczki wkładać do słoja przekładając przekrojonym czosnkiem,zalać ostudzoną wodą tak żeby przykrywała buraczki i zakręcić słój. Odstawić w ciepłe miejsce na 6-7 dni.

4)W międzyczasie raz  zebrać osad,który się zgromadzi na powierzchni.

5)Po 6- 7 dniach przecedzić zakwas przez cienką ściereczkę, rozlać do butelek z zamknięciem lub czystych wyparzonych słoików. Nie trzymać zakwasu dłużej. Wynieść w chłodne miejsce. W  lodówce może być przechowywany przez kilka tygodni. Niektóre przepisy podają,że nawet kilka miesięcy, ale ja tak nigdy długo nie trzymałam, więc nie wiem jak to się sprawdza.
6)Buraczków z kiszenia nie wyrzucamgotuję z nich barszczyk.

Poniżej jest fotografia zakwasu gotowego do rozlania. Jak widać nie ma żadnego nalotu,ani piany.

Jeżeli chcecie Państwo nastawić więcej, a nie macie takiego dużego słoja z pokrywką, to ja kładę folię aluminiową,na to woreczek foliowy do zamrażania i obwiązuję tasiemką. Na zdjęciu poniżej zakwas z 3 kg buraczków, a obok zakwas z lodówki już gotowy- ma jeszcze ładniejszy kolor.

ZAKWAS CZYTELNIKÓW :

Ewa z Kalifornii


Gotowy zakwas- Ewa z Kalifornii













130 komentarzy:

  1. Bardzo fajny przepis, który aż urzeka prostotą. W sobotę przygotowałam sobie dwa słoje takiego zakwasu i czekam na efekt. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Nadiu.Nie będziesz żałowała,zakwasem można również ugasić pragnienie.Ja dzisiaj nastawiłam z 3 kg buraczków,bo poprzedni już mi się kończy.Proszę daj znać jak wyszło.Dziękuję.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. Danusiu jestem zachwycona tym przepisem. Kiedy po trzech dniach otworzyłam słoje żeby odgazować i zebrać osad to już mnie urzekł zapachem i nie mogłam się doczekać efektu końcowego. Jest to najlepszy zakwas jaki robiłam, a wypróbowałam parę przepisów. Masz rację, nie jest potrzebny chleb, nie miałam problemów z pleśnią, osadu niewiele, piany też a po odgazowaniu sama potem zniknęła. Dałam ciut więcej soli, bo łyżkę na litr wody, soli kamiennej, bo z warzonej zrezygnowałam całkowicie i czy do gotowania, czy do przetworów używam kamiennej albo morskiej. Szczególnie przetworom robi to dobrze. Zakwasem podzieliłam się ze znajomymi, przy okazji sprzedając im twój przepis. Pozdrawiam. Nadia.

      Usuń
    3. Witam Nadiu-bardzo piękne masz imię.
      Ja nie daję więcej soli,bo my ten zakwas teraz pijemy. Dzisiaj też zlewam z 3 kg buraczków i jutro nastawiam następne 3 kg.Też używam tylko tych soli co podajesz.
      Powiedz mi Nadiu po ile sprzedawałaś przepis na zakwas?-ha,ha.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    4. A wiesz że nie pomyślałam o pieniądzach? A trzeba było. Też piję zakwas ze względów na jego wspaniałe właściwości zdrowotne dla organizmu. Pozdrawiam

      Usuń
    5. Umknął mi Twój komentarz,ale zawsze sprawdzam.Przepraszam Nadiu.To prawda,właściwości zakwasu nie od dziś są znane.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Proszę dać znać,czy zakwas wyszedł jak trzeba-powodzenia.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. Witam.
    Muszę też zrobić,bo uwielbiam barszczyk czerwony :)
    Marta

    OdpowiedzUsuń
  4. Danusiu, ja robiłam w sumie tylko raz i mi nie wyszedł (właśnie chleb mi spleśniał, co niby był bez polepszaczy). Teraz zrobię po twojemu, tym bardziej że ilość czosnku mnie urzekła :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamarzyniu ten chleb naprawdę nie jest potrzebny.Zakwas bez niego spokojnie się ukisi,a z czosnkiem jest przepyszny.
      Pozdrawiam porannie.

      Usuń
  5. czy mozna pasteryzowac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można pasteryzować.Myślę jednak , że nie ma takiej potrzeby. Zakwas można przechowywać w chłodnym miejscu i nawet jest jeszcze lepszy. Obawiam się, że po pasteryzacji straci na kolorze.
      Pozdrawiam i dziekuję:)

      Usuń
  6. Witaj Danusiu.Zakwas wyszedł mi super i jest to bardzo prosty przepis do wykonania a co najważniejsze bardzo dobry.Buraczki świetnie się nadają do obiadu jako surówka.Pozdrawiam cieplutko Basia z Legnicy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, stęskniłam się za Tobą. Myślę , że masz już kuchenkę i jesteś w kuchennym raju. Ja nie nadążę robić tego zakwasu, bo każdego dnia pijemy go przed obiadem, a i jak pić mi się chce, to sobie pociągnę z butelki takiego zimnego.Dziękuję Ci bardzo.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  7. Danusiu. Ciężko chorowałam i jestem po chemioterapii, W trakcie leczenia piłam codziennie soczek z buraków,żeby trochę polepszyć wyniki. Na początku nawet mi trochę smakowało,ale później miałam serdecznie dosyć tego mdlącego napoju. Patrzeć na soczek z buraczków nie mogę do tej pory. Kwas buraczany Twojego przepisu zrobiłam głównie z myślą o barszczyku na święta. Przy ściąganiu pianki sobie posmakowałam i muszę stwierdzić,że w smaku jest rewelacyjny. Pychotka. Teraz dla przyjemności zacznę pić "buraczki",a słoik z burakami na kwas na stałe zagości przy kaloryferze. Pozdrawiam i dziękuję za pyszny przepis :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak się do Ciebie zwracać, ale to nic jakoś dam radę.
      Kochana moja zawsze jestem pełna takiego pozytywnego współczucia dla ludzi, których dotknęła jakaś choroba. Coś wiem na ten temat, bo wielu moich bliskich cierpiało nie raz , a i mnie choroby nie ominęły. Bardzo będzie mi radośnie na duszy jeżeli chociaż zwykłym przepisem mogę pomóc w mniejszym czy większym stopniu.
      Wracaj do zdrowia, bądź pełna optymizmu i powtarzaj sobie jak najczęściej "będzie dobrze". Myślę, że najgorsze już masz za sobą. Teraz tylko pielęgnować trzeba duszę, bo to od niej wiele zależy. Dziękuję Ci bardzo.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  8. Pani Danusiu zrobiłam dzisiaj Pani zakwas, jak ktoś wcześniej napisał "urzeka prostotą", mam nadzieję że mi wyjdzie, dziękuje i pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Basiu. Jestem przekonana, że Pani wyjdzie. Ja jutro zlewam z 3 kg buraczków i już do świąt nie będę robiła. Z buraczków jutrocoś wymyślę. Dziekuję.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  9. Witam cieplutko pani Danusiu, a ja mam moze takie głupie pytanie ale nigdy wcześniej nie robiłam zakwasowa, prosze powiedziedzec z ilu buraków zrobić zakwas aby pozniej mieć barszczyk wigilijny na 12 osób? Serdecznie pozdrawiam Malgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Małgosiu. Niech Pani zrobi z 3 kg buraczków, a to co Pani zostanie to nie zginie, bedzie Pani miała na nastepny barszczyk. Proszę nastawić zakwas, a ja dokładny przepis wstawię na barszczyk wigilijny na 2 dni przed wigilią. Do barszczyku dochodzi jeszcze woda z namoczenia grzybków, które zotały użyte do uszek. Ja zrobiłam już uszka, a wodę grzybową zamroziłam. Pani Małgosiu , spokojnie zdąży Pani zrobić ten barszcz- ja też mam 12 osób , nawet jak Pani barszczu zostanie, to na drugi dzień do popicia do obiadu też jest świetny np. z pasztecikiem z kapustą. I jeszcze jedno , zapewniam że pytanie nie jest głupie.
      Pozdrawiam!!!

      Usuń
  10. Witam serdecznie Pani Danusiu,mam pytanie czy zakwas z buraczków może stać na parapecie w kuchni nad kaloryferem.Pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może śmiało stać, bynajmniej nie zmarznie.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  11. Pani Danusiu, jest Pani taka kochana, ze nam wszystkim tak szybko daje odpowiedzi na nasze pytania ;-) dziekuje za odp co do ilości buraczkow i to ze Pani jeszcze wstawi przepis na barszczyk wigilijny ;-) ja już zrobiłam uszka z Pani przepisu. Sprobowalam z mężem i sa tak przepyszne! Mąż powiedział ze lepsze niż jego mamy, a to wieeeeeelki komplement ;-) a wszystko za sprawa Pani ;-) DZIĘKUJĘ! Wywar Grzybowska zamrozolam i czeka na barszczyk ;-) pozdrawiam serdecznie Malgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Pani Małgosiu. No, strasznie się cieszę,że uszka smakowały Mężowi, boć to Pan i Władca. U mnie też Mąż jest degustatorem moich potraw. Mężczyźni mają taki wysublimowany smak.
      Bardzo Pani dziekuję.
      Pozdrawiam porannie!!!!

      Usuń
  12. Ps. Przepraszam, bo pisze z telefonu i czasem tele robi mi psikusy i zmienia słowa ;-) pozdrawiam jeszcze raz Malgosia

    OdpowiedzUsuń
  13. Pani Danusiu, jeszcze jedno pytanie czy sloj przykryć gaza czy zakręcić pokrywka - niestety do dużego słoja mam tylko pokrywkę plastikową. Pozdrawiam ciepło Malgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Pani przykryć podwójną gazą. Ja przykrywałam ostatnio serwetką papierową, taką stołową i nałożyłam gumkę.
      Pozdrawiam cieplutko!!!

      Usuń
  14. Witam:)
    Nie mam takiego słoja wielkiego, może byc inne naczynie? Np takie porcelanowe(tak mi sie zdaje,czy kamionka) do kiszenia ogórków,takie co jest z przykrywką i szczypcami w sklepach, specjalne do ogórków? Lub takie kamienne naczynie bez przykrycia?
    Pozdrawiam Marta:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry.Może być, oczywiście, tylko niech Pani to zawiąże ściereczką , szmatką, gazą podwójnie złożoną itp.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
    2. No to zabieram się :)
      MartaB:)

      Usuń
    3. Życzę powodzenia i czystych rączek!

      Usuń
  15. Pani Danusiu,zrobiłam zakwas wg Pani przepisu, jest to mój pierwszy zakwas ,nigdy dotąd nawet nie probowałam takiego barszczu wiec nie wiem jaki powinien byc.Mam wątpliwości czy został prawidłowo ukiszony.Buraki są twarde tak jak surowe a zlany zakwas wydaje mi sie słabo kwaśny chociaż kolor ma piękny.Czosnek jest rowniez twardy i piekący jak surowy.Może mu bylo za zimno bo temperatura w domu to 19-20 st. C
    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Aniu. W zakwasie buraki, ani czosnek nie miękną. Przecież to nie jest gotowane. Twarde Pani wkłada i twarde wyjmuje, to nie kapusta. Proszę zostawić trochę dłużej, niech zakwas jeszcze postoi- 19 stopni to niska temperatura. Proszę postawić go w pobliżu miejsca gdzie Pani gotuje, tam jest cieplej.
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedż,muszę trochę podgrzac w domu,.Blog Pani jest świetny, korzystałam już z przepisów na mielonkę z szynkowara, wyszła super.Dziękuję i pozdrawiam
      Ania

      Usuń
    3. Pani Aniu, on ukiśnie, ale musi być troszkę cieplej.
      Pozdrawiam wieczornie i bardzo dziękuję!!!

      Usuń
  16. Witam Pani Danusiu dziś zrobiłam zakwas z buraków,a uszka z pani przepisu już zamrożone wyszły bardzo smaczne.Serdecznie dziękuję za takie wspaniałe przepisy.Pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Kasiu. Ja swój przedwczoraj zlałam do butelek i wstawiłam do lodówki. Starczy mi na kilka razy. Przepis na barszczyk też wstawię , ale krótko przed świętami. Dziękuję bardzo.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  17. Witam Pani Danusiu,
    mam pytanko. Już na drugi dzień od nastawienia buraków pojawiło się trochę piany w słoiku- mam taki sam słój jak u Pani na zdjęciach. Odkręciłam go i zebrałam pianę. Czy mam zbierać tę pianę za każdym razem jak się pojawi? Czy wystarczy raz na 3 dzień, a ta piana nic nie zaszkodzi zakwasowi?
    Pozdrawiam,
    Monia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Moniko. Nie nie trzeba zbierać, ona częściowo zniknie sama.
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Rzeczywiście, piana prawie w ogóle zniknęła. Trzeciego dnia odgazowałam zakwas i zebrałam jej naprawdę niewiele. Spróbowała i już smakuje przepysznie, a to jeszcze nie koniec kiszenia. ;)
      Pani Danusiu, cudowne przepisy Pani tu wstawia, a ja po 4 razy dziennie wchodzę na Pani
      bloga i zastanawiam się co by tu jeszcze zrobić na Święta, chociaż wiem, że i tak czasu mi zbraknie na przygotowanie nowych potraw;)
      Pozdrawiam serdecznie,
      Monia

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę, że zakwas wychodzi jak Bóg przykazał. Jeszcze wstawiam przepisy, ale czasu też już mam mniej. Święta za pasem i od wigilii do końca świąt nie będzie mnie w sieci. Muszę trochę odpocząć od internetu i pobyć z rodziną. Dziekuję bardzo.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  18. Dzień dobry Pani Danusiu, nastawiłam zakwas w sobotę i dzisiaj odkryłam niestety na wierzchu pleśń. Wszystko robiłam wg Pani przepisu,ale coś mi nie wyszło. Jaka mogła być tego przyczyna? Nie zrażam się i dzisiaj chce znowu zrobić zakwas,ale może Pani mi coś doradzi aby jednak tym razem się udało :) ZPani przepisów zrobiłam uszka i kołduny i sa pyszne! :) pozdrawiam ciepło Małgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Małgosiu. Nigdy mi się to nie zdarzyło. Nie wiem może burak miał grzybnię, może było za chłodno- naprawdę nie potrafię znaleźć przyczyny. To nie powinno się zdarzyć, bo takie zjawisko ma najczęściej miejsce jak się kładzie kromkę chleba. Pani Małgosiu, niech Pani wyparzy słój czy naczynie w którym będzie robiła zakwas i postawi w ciepłym miejscu.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  19. Zakwas buraczany to jest to. Od kilkunastu lat kiszę buraczki na wigilijny barszcz oraz bezpośrednio do picia. Robię identycznie. Początkowo kisiłam z dodatkiem liścia laurowego i ziela angielskiego oraz z dodatkiem razowca. Jednak doszłam do wniosku, że zapach ziela w zakwasie nie odpowiada mi, a chleb czasem powoduje pleśnienie. Czasem zawijałam razowca w gazę i węzełek wrzucałam do zakwasu. Jednak, gdy w kuchni jest ciepło, to buraczki kiszą się bez tego kłopotliwego dodatku.
    Barszcz z dodatkiem zakwasu robię niemal identycznie. Wyjątek stanowi dodatek jabłek. Jeszcze się nie odważyłam. Dodaję garść grzybów. Oprócz tego jeszcze wywar grzybowy (z zasobów zamrażarki). Dodaję również cebulkę z masłem na którym się szkliła.
    Z mojego doświadczenia napiszę jeszcze, że zakwas buraczany ma oprócz walorów smakowych również lecznicze. Na prawdę warto go robić i wykorzystywać w swojej kuchni.
    Pozdrawiam autorkę przepisu. Gospocha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Ja nie lubię zakwasu pachnącego zielem angielskim, wolę taki tylko z czosnkiem. My go pijemy więc wolę taki bez przypraw. Zawsze mogę sobie dosmaczyć w czasie gotowania bazy barszczu do zakwasu. Jabłka dodaję, bo one na samym początku oddają troszkę kwasu i buraczki nie są takie odbarwione, a poza tym dodają smaku. Dziękuję.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  20. Witam Pani Danusiu. Właśnie szukam odpowiedzi ,,,,,,,,dlaczego zakwas po kilku dniach mi pleśnieje pomimo wyparzanych słoików i chyba odpowiedź znalazłam,,.........za niska temperatura w domu
    pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Halinko. Zakwas w zimie najlepiej trzymać bardzo blisko kuchenki do gotowania jeżeli w dalszej części domu jest chłodniej. Musi być troszkę cieplej, żeby zachodził proces kwaszenia. Dziękuję bardzo i pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  21. Danusiu to na ile dni przed wigilią polecasz zrobić ten zakwas ? nigdy jeszcze nie robiłam to będzie moja premiera .

    Danusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry moja imienniczko. Zakwas spokojnie możesz nastawić pod koniec listopada, na początku grudnia. On w lodówce może sobie stać, jak go nie wypijecie, bo jest bardzo smaczny.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Danusiu zakwas zrobiłam na początku grudnia tak jak radziłaś :) muszę napisać że jak na premierę zakwas wyszedł wspaniały aż sama się zdziwiłam :D Serdecznie pozdrawiam .

      Danusia

      Usuń
    3. Danusiu, nawet nie wiesz jak się cieszę, że z zakwasem poszło dobrze. Teraz jest zimno i nie każdy ma w domu ciepło przez 24 godziny, więc mogłoby się zdarzyć, że zakwas by podpleśniał. Na szczęście nic się takiego nie stało. Bardzo Ci dziękuję.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  22. pyszny, prosty do zrobienia... dzięki Danusiu, że jesteś i że dzielisz się z nami swoją wiedzą :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dziękuję Emilko , że jesteście, bo z kim ja bym się dzieliła przepisami. Bardzo dziękuję.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  23. witam pani danusiu :) pierwszy raz chce zrobic zakwas przeczytalam pani przepis i wskazowki i teraz czytajac komentarze doczytalam sie ze dodaje pani takze jablka ? w przepisie tego nie ma .... musze przyznac ze z jablkami brzi smacznie :) ja che zrobic zakwas tylko do picia wiec sama niewiem czy mam /moge dodac jablek do zakwasu ? i jeszcze jedno pytanie mam duzy sloj 8litrowy wiec sama niewiem jaka ilosc burakow jest potrzebna ..... z gory dziekuje za odp :) agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Agnieszko. Proszę - jestem Danuta, tak nam będzie milej w sieci. Nie doczytałaś Agnieszko, jabłka dodaję w małej ilości do barszczu, też nie zawsze, ale nie do zakwasu. Zakwas robię dokładnie jak podałam w przepisie. Co do ilości buraczków w takim słoju, nie potrafię powiedzieć ile się tam zmieści. Musisz Agnieszko po prostu raz wypróbować ile wchodzi i potem już będziesz wiedziała.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  24. Planuje w tym roku wstawić zakwas na barszczyk, jestem bardzo ciekawa co z tego wyjdzie, bo nigdy nie próbowałam barszczu na prawdziwym zakwasie. Z buraczków chciałabym zrobić sałatkę do obiadu na pierwszy dzień świąt. Zastanawiam się - kiedy wstawić zakwas, zeby wszystko się udało? Piszesz, ze zakwas jest gotowy w 6-7 dni, mój dom jest zimny, szczególnie w nocy i boję się, że to będzie za mało. Z drugiej strony, jeśli wstawię zakwas wcześniej i w tydzień będzie gotowy, to jak długo można przechowywać same buraczki z zakwasu, żeby się nie popsuły przed 25. grudnia? Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ryfko. Zakwas możesz już nastawić, ale on musi stać w ciepłym miejscu, bo nic z tego nie wyjdzie. Jak w nocy jest zimno, to owiń słój ciepłym szalem lub polarem. Niestety nie wiem ile moga stać buraczki, bo nigdy ich nie trzymałam.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Teraz już i ja wiem,czemu mój zakwas nie wyszedł tak,jak powinien. Nastawiłam w ubiegłą niedzielę dwa duże słoje po 4,2L. Buraczki miałam z własnego ogródka,czosnek także i po 3 dniach piana zebrana z wierzchu a tu wczoraj lipka.Na wierzchu jednego zauważyłam maleńkie kropki pleśni. Dziś rano obydwa słoiki otworzyłam i jeden owszem przejrzysty a drugi mętny na wierzchu. Ten mętny oczywiście do wylania ale czy po przecedzeniu ten klarowny (choć chyba nie dokiszony) do czegoś się nada? Może spróbuję ugotować jutro jakiś barszczyk czy ew.go jeszcze czymś zakwaszę.A mogłam postawić go w łazience.Tam jest bardzo ciepło,bo jest zawsze włączony grzejnik to nie ustawiłam sobie w kuchni. I tu doszukuje się błędu-za niska temperatura. Pewnie ponowię próbę,choć już swoich buraczków nie mam.

      Usuń
    3. Witam. Niestety zakwas musi mieć ciepło, bo w niskiej temperaturze po prostu może pojawić się pleśń. Zakwas dobrze przygotowany jest klarowny i przy źródle ciepła zawsze się udaje. Ja zawsze stawiam na parapecie, bo tam idzie ciepło od grzejnika.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  25. Bardzo sie ucieszylem widzac ten przepis. Widac ze nie jestem jedyny robiacy zakwas na samym czosnku bez dodatkow :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Wojtku. Ja też się ucieszyłam z Twojego komentarza, bo większość przepisów bazuje na dodatku kromki chleba, a mnie się po prostu wydaje, że ona jest zbędna. Wręcz nawet czasami szkodzi, bo jeżeli nie mamy swojego domowego chleba to nigdy nie wiadomo czy nie wytworzy się pleśń. Bardzo dziękuję.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  26. Odpowiedzi
    1. Też teraz powinnam zakisić, ale na wszystko nie starcza mi czasu .
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  27. Witam dzisiaj trafilem na ta strone a w przypadki nie wierze wiec zaraz lece po buraki i biore sie za zakwas Pozdrawiam Serdecznie i Dziekuję za przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na moim blogu . Bardzo proszę, tylko po malutki, żeby nie połamać skrzydełek. A tak poważnie, to trzymam kciuki - życzę powodzenia. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  28. Witam, czytałam wiele przepisów na zakwas z buraków i żadne przepis nie mówi,żeby zakręcać słoik czy szczelnie zamykać np. kamionkowy garnek z burkami.Zakwas musi oddychać. W Twoim jednak przepisie jest inaczej.Ty zakręcasz słoik.Czy to prawidłowo???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Lidio. Tak ja zakręcam, bo tak robiła moja Babcia i Mama. A, jak kisisz ogórki w słoikach to też je zakręcasz i jest wszystko ok. Tak samo jest z kiszeniem buraków. Powyżej są komentarze i fotografie i widać, że zakwas wychodzi . Poza tym mam przepis sprawdzony , inaczej bym go nie wstawiała.
      Pozdrawiam Lidio. :)

      Usuń
  29. Mam nadzieję,że swoim komentarzem, czy raczej pytaniem nie uraziłam Cie???? po prostu chcę zrobić dobry zakwas, stąd moje dopytywania. Z ogórkami to racja:) ale jak kilka osób podaje o tym oddychaniu zakwasu, to trochę zwątpiłam, choć znam komentarze pod Twoim przepisem i nie tylko tym, wiem,że masz świetną kuchnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ skąd Lidio. Ja nie należę do osób, które się na swoich czytelników obrażają. Wy jesteście dla mnie ogromnie ważni i cieszę się bardzo , że jesteście. Może moja odpowiedź była zwięzła i konkretna i mogłaś odnieść takie wrażenie. Dziękuję Lidio.
      Pozdrawiam serdecznie i życzę milej niedzieli.

      Usuń
  30. Do niedawna robiłam zakwas buraczany z przepisu znalezionego gdzies w sieci, ale odrobinę różnił się od Twojego. Jakieś 1,5 miesiąca temu zdecydowałam się na Twój, Danusiu przepis.I muszę przyznać, że jeszcze na żadnym Twoim przepisie się nie zawiodłam. Zakwas wyszedł przepyszny, o pięknym kolorze i wyśmienitym smaku. Oczywiście nie muszę chyba pisać, że od tamtej chwili korzystam i będę ciągle korzystać tylko z Twojego przepisu.:)
    Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Aniu. Nawet nie wiesz jak bardzo się cieszę, że przepis nie zawiódł. To miło czytać. Bardzo Ci dziękuję.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  31. Tak wszyscy zachwalaja ze i ja musze koniecznie w tym roku zrobic Nigdy wczesniej nie robilam ani zakwasu ani barszczyku.Dopiero dzis dostalam namiary na pani strone od znajomej Agnieszki Kula i widze, ze bede tu chyba bardzo czesto zagladac. Dziekuje bardzo
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam w mojej kuchni i bardzo się cieszę, a Agnieszce bardzo dziękuję. Ten zakwas musi się udać pod warunkiem, że stoi w cieple. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Zakas nastawilam wczoraj pieknie wyglada. Szkoda ze nie moge dodac tu zdjecia. Teraz poszukam przepisu u pani na uszka z grzybami :)

      Usuń
    3. A co mozna zrobic z tych ukiszonych buraczkow moge prosic o jakas rade ?

      Usuń
    4. U mnie w dziale Zupy jest przepis na barszczyk z kiszonych buraczków. Pozdrawiam :)

      Usuń
  32. zrobiłam i ja ...cud , miód i malina , zakwasik mega klasa ...już następna porcja się kisi :) pozdrawiam cieplutko :) Bożena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha, ha, to poszłaś na całość- dziękuję bardzo Kreseczko :)

      Usuń
    2. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204212838840811&set=a.3693506395897.114880.1822414144&type=3&theater

      to ja dziękuje , trafiłam na Twojego bloga przez przypadek i rozgościłam się na stałe bo takie pyszności tu serwujesz ze aż niegrzecznie jest wychodzić od Ciebie :) na fb zamieściłam zdjęcia z moim zakwasem i wśród moich znajomych polecam Twojego bloga :) pozdrawiam :) Bożena

      Usuń
    3. Kreseczko, Bożenko- bardzo Ci dziękuję , że znalazłaś chwilę czasu na komentarz. Byłam u Ciebie na fb i powiem, że pięknie zrobiłaś fotografię. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  33. Witam. Dzisiaj nastawiłam zakwas według Pani przepisu. Moje buraczki wypłynęły na powierzchnie i trochę mnie to martwi, bo zaznaczała Pani że nie może się do nich dostawać tlen. Co w takiej sytuacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Przy podanej przeze mnie ilości wody, buraczki nie mogą wypłynąć , bo są od niej troszkę cięższe. Chyba, że było więcej wody. Jeżeli troszkę, się podniosą do góry to w niczym nie przeszkadza.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  34. Odpowiedzi
    1. U mnie też, właściwie się kończą już kisić - pozdrawiam Ewuniu :)

      Usuń
  35. Bardzo proszę o podpowiedź dlaczego zamiast pięknego kwasu buraczanego wychodzi mi dziwna ciecz o konsystencji rzadkiego kisielu (taki ciagnący się glut). Robię juz któryś raz i sytuacja się powtarza. Nadmieniam, że nie ma pleśni na powierzchni, nie dodaje chleba tylko woda z solą i czosnek. Będę wdzięczna za sugestie co to może być za przyczyna (buraczki z własnej działki).

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór. Jak pani widzi powyżej sporo ludzi robiło już ten zakwas i wszystko było dobrze. Nie zdarzyła mi się taka sytuacja, może raz mi podpleśniał, ale ja nie mam swoich buraczków, wiec pewnie grzyby pleśniowe były w buraczkach. Myślę, że trzyma pani w zbyt niskiej temperaturze i to jest przyczyna. Żeby prawidłowo przebiegał proces kwaszenia buraków musi mieć on w miarę ciepło. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Mnie też pierwszy raz wyszedł ciągnący się buraczany (bury) kisiel, nie wiem dlaczego. Stał w kuchni blisko kuchenki, za zimno raczej nie miał... No cóż, w tym roku na wigilię będzie zupa buraczana zakwaszana cytryną, a nie barszcz na kwasie :(
      Pozdrawiam
      Alicja

      Usuń
    3. Witam. Nic nie poradzę na to Alu. Przepis jest sprawdzony nie raz , nie dwa , nie trzy. "Raczej zimno nie miał"- to raczej , czy na pewno ? A. tak nawiasem mówiąc , co miałaś w zeszłym roku na Wigilię ?
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  36. Dzień dobry!
    Pani Danusiu, zrobiłam zakwas i obecnie ma konsystencję tężejącej galaretki. Nie ma pleśni, zapach jest prawidłowy. Przyznaję, że nie umyłam ani nie obrałam buraków. Biję się w pierś! Czy spotkała się Pani wcześniej z taką sytuacją? Czy ma Pani może pomysł co można zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam- aha, ha, ha. Nie można tak robić, buraki muszą być dobrze wymyte z chemii i dopiero obrane. Nie spotkałam się z taką sytuacją. Bellu , nic już nie można zrobić. Na burakach były bakterie i taki zakwas raczej nie nadaje się do spożycia. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  37. Bardzo prosty i łatwy przepis - wypróbowany - zakwas doskonały:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Agnieszko za komentarz i cieszę się, że przepis się sprawdził. Pozdrawiam.

      Usuń
  38. Mój zakwas przez pierwsze 2 dni wygląda normalnie ale później zaczyna strasznie się pienić! Robię bez chleba. Tylko buraki, woda, czosnek, sól.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Tamaro. Mam nadzieję, że obrałaś buraki- he, he- jedna z pań nie obrała. On się może trochę pienić, ale jak ładnie pachnie to zdejmij tę pianę i niech dalej pracuje. Wiesz jakie są teraz buraki- mają chemię, a ona się różnie zachowuje w warzywach- pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  39. Witam Pani Danusiu mam pytanie do czego wykorzystać buraki po zakwasie ??? Nie chce ich wyrzucac :-) pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. U mnie na blogu jest przepis na barszcz z kiszonych buraków, można skorzystać. Ja też nie wyrzucam, gotuję barszcz i zamrażam w słoikach. Potem może kolor już nie ten sam , ale zawsze można go poprawić sokiem z surowego buraka- smak pozostaje bez zmian.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  40. Witam,
    Pani Danusiu, dzis na 3 dzien od nastawienia zakwasu otworzylam go do sciagniecia pianki ale na wierzchu prawie nic nie bylo tylko troszke wokol brzegu ale nawet nie dalo sie tego zebrac.Czy to dobrze? Mam w domu ok 22 stopni. Pozdawiam Dorota.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko, bardzo dobrze- tej pianki czasami jest sporo, czasami mało, nie wiem od czego to zależy, najważniejsze, że nie ma pleśni, bo z burakami różnie bywa. Czasami mają zalążki grzybni pleśniowej czego nie widzimy gołym okiem, ale to nie jest często. Dobra jest temperatura, oby nie było cieplej, żeby braki miały czas się zakwasić nie w przyspieszonym tempie- pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  41. W zeszły roku znalazłam ten przepis i to był strzał w 10! Jego prostota wręcz urzeka. Zakwas ma piękny intensywny kolor, no i ten smak... Był to mój debiut jeżeli chodzi o zakwas buraczany ale cała rodzinka była zachwycona barszczykiem na nim :) W tym roku po raz kolejny (i to bez strachu że coś pojedzie nie tak) będzie nastawiany :) pozdrawiam z nad morza, Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Dorotko. Nadrabiam dzisiaj zaległości na blogu. Ostatnio jest trochę świątecznego sprzątania i czasu brakuje, a tu przepisy leżą jeszcze odłogiem- he, he. Dorotko bardzo Ci dziękuję za komentarz- serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  42. Dobry wieczór Pani Danusiu.
    Mąż kupił sól morska ale jodowaną. nie zauważyłam i dodałam do zakwasu. czy może przez to się nie udać?
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Ja ostatnio też się pomyliłam i dodałam himalajskiej, wszystko się udało , bo już zlałam. Myślę, że będzie dobrze, w końcu tego jodu nie ma tam tyle, żeby zakwas pleśniał- proszę się nie martwić- będzie dobrze - pozdrawiam :)

      Usuń
  43. Witam Pani Danusiu, robię zakwas wg pani przepisu ale przy zbieraniu piany ubyło troche wody a buraki wypłynęły na wierzch 😐 czy mogę dolać wody czy lepiej obciążyć te buraki tylko nie wiem czym można je przydusić. Proszę o pomoc pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Nie powinny wypłynąć, ale proszę już nie dolewać wody, bo nie zdąży do Wigilii się zakisić .Ja bym przelała do drugiego wyparzonego naczynia , ale mniejszego, tak żeby buraki nie były na wierzchu- nie powinny- pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  44. Dziekuje za szybka odpowiedz😊

    OdpowiedzUsuń
  45. Danusiu napiszę tylko, że zakwas juz drugi raz robię wg Twojego przepisu i jest pyszny!!!! Pozdrawiam serdecznie Renata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu Kochana bardzo Ci dziękuję i za komentarz i za przesłanie zdjęcia. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  46. Zakwas rewelacyjny,nic sie nie dzieje,nie zbiera sie żadna pleśń.Bardzo dobry do picia i do barszczu,bez zbędnych przypraw.Pozdrawiam Marzanna M.L

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mojaś Ty Marzanko...bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  47. Bardzo zdrowy i dobry.To są smaki z mojego dzieciństwa, które w mojej rodzinie przetrwały do dzisiaj - robimy i spożywamy na różne sposoby ;)
    Dziękuję Danko, że podałaś ten przepis bo warto .
    Jestem ciekaw czy próbowałaś chrzanu dodać ?
    Pozdrawiam Marek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Marku. Stare przepisy trzeba promować, żeby w tym świecie krewetek, homarów i innych owoców morza gdzieś się w głębi nie utopiły. Marku - chrzan pewnie, że można dodać. Ja nie dodaję , bo można kawałek włożyć do ust i popić zakwasem...he,he. Trochę żartu w tej gonitwie przedświątecznej też się przyda. Pozdrawiam Danuta. :)

      Usuń
  48. Pani Danusiu, czy wystarczy mi 5 dni na zrobienie zakwasu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Licząc od dzisiaj do niedzieli niewiele czasu zostało. Nie potrafię powiedzieć czy za 5 dni będzie dobry, to wszystko zależy od ciepła. Ja bym nastawiła, najwyżej jak nie będzie dobry jeszcze to zostanie na potem, bo o jest pyszny i zdrowy do picia. Poza tym, być może po tych 5 dniach będzie mniej kwaśny, ale dobry, do podprawienia barszczu można dać wtedy więcej. Pozdrawiam :)

      Usuń
  49. Pani Danusiu dziękuję za tak szybką odpowiedź. A proszę mi powiedzieć, czy przyspieszę proces fermentacji stawiając go blisko grzejnika?
    Pozdrawiam, Justyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko, tak jak najbliżej źródła ciepła...może będzie ok. Do końca to nie wiem bo zawsze nastawiałam 6 - 7 dni wcześniej zanim go użyłam, ale myślę że nie będzie źle. Powodzenia Justynko :)

      Usuń
  50. Pani Danusiu,mam jeszcze jedną prośbę. Mój mąż jest 6 m-cy po usunięciu guza jelita grubego. Co prawda lekarz pomylił się i mąż nie dostał chemii, ale jest na razie dobrze. Mąż ściśle przestrzega diety, Nie spożywa mięsa wieprzowego, nie używa soli(tylko himalajską), cukru (tylko ksytolit i to w bardzo małych ilościach)octu. W związku z tym proszę, aby wskazała mi Pani swój przepis na danie z mięsa drobiowego (żeby było soczyste). I jeszcze jedno. Mąż bardzo lubi ryby w occie, ale ostu nie używamy. W związku z tym byłabym wdzięczna, aby zaproponowała (bardziej wskazała) mi pani swoją pyszną potraw z ryb.
    Będę ogromnie wdzięczna. A zakwas do barsczu już wstawiony, może zdąży się zrobić.
    Jeszcze raz bardzo dziękuję i pozdrawiam.
    Ponownie Justyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko, ja nie mogę Tobie konkretnie wskazać żadnego przepisu. Proszę wejdź w dział "Potrawy z drobiu " i tam musisz sama zobaczyć co Mąż ewentualnie będzie mógł zjeść. Ja bym zrobiła klopsiki drobiowe np. ze zmielonego uda indyka , żeby nie były suche i udusiła z warzywami. To samo z ryb...musisz sobie poczytać przepisy...ja nie mam prawa takiego żeby coś sugerować. Wybacz Justynko, ale to jest w pewnym sensie moja odpowiedzialność gdyby coś było potem nie tak. Z tego co wiem to powinno się ograniczyć spożywanie węglowodanów tzn. strączkowe, kapustne, soki owocowe, owies, pszenica, pr. mleczne, niektóre owoce np. jabłka. Jabłka owszem, ale pieczone lub gotowane, są bardzo przyjazne dla flory bakteryjnej jelit. Pozdrawiam :)

      Usuń
  51. Witam
    Mam pytanie co zrobić bo w moim zakwasie robi się bardzo duża piana bardzo gazuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, ale komentarz był w spamie. Jak jest piana, to zebrać, a że gazuje to przy takich upałach ma prawo, oby nie było pleśni...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  52. Ajj wiedziałam, że widziałam przepis na zakwas i nie umiałam go odnaleźć. Danusiu dostałam przepis gdzie buraki trzeba zetrzeć do tego marchewka, seler, czarna rzodkiew, czosnek, chrzan, cebula, kminek. Czy piłaś taki zakwas? Jestem ciekawa jakie ma ten zakwas właściwości z takimi dodatkami.Zapytam jeszcze jak długo może zakwas stać w lodówce? Czy można zrobić od razu więcej czy najlepiej na bieżąco..

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ,nie piłam Basiu . Po prostu dla mnie zakwas to ten z buraków z pokolenia na pokolenie. Nie twierdzę Basiu, że powyższy przepis, który dostałaś jest zły, ale dla mnie dodatek walorów smakowych w postaci cebuli, kminku jest zbędny. Buraki zakwaszone wykonują w organizmie całą robotę...tak jak myślę. Zakwas robię w dużych ilościach, rozlewam do butelek, zamykam i wynoszę do chłodnej piwnicy. Może Basiu stać nawet pół roku i nic mu nie będzie. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Właśnie mam dostęp do buraków nie pryskanych i tak rozmyślam zrobić więcej zakwasu i mieć na dłużej. Później te zimą długo się gotuje takie buraki nawet cztery godziny gotowałam do obiadu i tak myślę ile one muszą mieć chemii. Dlatego właśnie zaprawiam są pyszne :)
      Pozdrawiam Danusiu. :)

      Usuń
  53. Zakwas zrobiony.Kolor piękny,zapach też.Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Stasiu za komentarz...serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  54. Uwielbiam zakwas buraczany. To fantastyczne, że mamy takie proste i skuteczne przepisy. Warto szerzyć wiedzę na ich temat

    OdpowiedzUsuń