sobota, 29 sierpnia 2015

BUŁKI Z CUKINIĄ




Na blogu Helenki „Moje walijskie pichcenie” pojawił się przepis na bułeczki z cukinią. Jak pisze Helenka oryginalny przepis  ukazał się na stronie Smakowity  chleb. 
Pokusiłam się na te bułeczki i nie żałuję. Są mięciutkie ze smaczną skórką pachnące ziołami. Zamiast samej wody dodałam 1/3 kefiru i upiekłam z połowy porcji, czyli 6 bułeczek. Tak to jest jak się nie przegląda zapasów- po prostu zabrakło mi mąki , więc wymieszałam dwa rodzaje pszennej.



  • 180 g cukinii ze skórką
  • 30 g świeżych drożdży
  • 1,5 płaskiej łyżeczki cukru
  • 200 ml ciepłej wody + 100 g kefiru
  • 600 g mąki pszennej ( dałam połowę luksusowej i połowę T- 450 )
  • 1,5 płaskiej łyżeczki soli
  • 1- 2 łyżeczek listków tymianku lub innych ziół
  • 1 łyżka oleju
  • 1 małe jajko + 1 łyżka mleka do smarowania
  • blaszka z wyposażenia piekarnika wyłożona papierem do pieczenia


  • Cukinię ze skórką zetrzeć na tarce o dużych oczkach i pozostawić kilka minut na sicie- odcisnąć z nadmiaru wody. Listki tymianku posiekać.
  • Mąkę przesiać do misy i zrobić łyżką dołek. Ciepłą wodę wymieszać z kefirem, dodać drożdże, cukier i rozpuścić. Wlać do dołka, troszkę wymieszać z mąką i pozostawić do wyrośnięcia.
  • Do podrośniętych drożdży z mąką dodać cukinię, zioła, olej , sól i wyrobić ciasto- można ręcznie, można mikserem. Przy ręcznym wyrabianiu dłonie zanurzać w mące. Wyrobione ciasto przykryć ściereczką, włożyć do worka foliowego i pozostawić do wyrośnięcia. Dość szybko rośnie.
  • Wyrośnięte ciasto przegnieść omączonymi dłońmi i podzielić na 12 równych kawałków. Uformować bułeczki zbierając jak sakiewkę i układać na blaszce zlepieniem do dołu. Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia. Na blaszce układać po 6 bułek ponieważ dość mocno wyrastają. Bułki posmarować rozmąconym jajem z mlekiem i naciąć ostrym nożem lub żyletką na mały krzyżyk lub wzdłuż jak typowe bułki.
  • Piekarnik nagrzać do temperatury 190 stopni C i piec bułeczki ok. 20 - 25 minut bez termoobiegu na rumiany kolor. Studzić na kratce.

4 komentarze:

  1. Witam Danusiu!
    Zastanawiam się nad tą cukinią? Zawsze mam wrażenie ,że cukinia jest raczej taka bezsmakowa; dodanie jej do ciasta coś daje,zmienia smak,zapach? Nie jadłam, ale jakoś mi ta cukinia do tych bułek nie pasuje.Może się mylę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Danusiu. To prawda jest bezsmakowa, ale dodane są zioła i to daje aromat. Natomiast cukinia daje wilgoć i jak zdążyłam zauważyć są dłużej świeże. Pierwszy raz piekłam takie bułki , ale nie ostatni, bo my i tak nie zjadamy w ciągu jednego dnia, więc taki przepis mi się przyda.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Jutro rzucam się na pieczenie bułeczek.Cukini niestety zjedzona na obiad....Pozdrawiam.danka

    OdpowiedzUsuń