piątek, 11 grudnia 2015

PIEROGI Z KAPUSTĄ I GRZYBAMI - SMAŻONE



To jest właściwie przepis na samo ciasto. Gotując kapustę z grzybami, gotuję ją z 1 kg więcej kapusty i ilości grzybów wg przepisu , który jest na blogu. Możecie Państwo zrobić inny farsz np. ze świeżej kapusty z pieczarkami, ale znacznie smaczniejsze są z kapustą kiszoną. 
Pierożki są z wierzchu chrupiące, w środku mięciutkie, po prostu pyszne. Szczerze polecam. Nie robię pierogów tradycyjnych gotowanych, bo takie jemy w ciągu roku. Te smażone przygotowuję tylko na Wigilię, w zależności od tego czy rodzinka chce smażone czy pieczone, bo takie też są na blogu. Zapraszam do przepisu.



Ciasto na ok. 46- 7 sztuk pierogów o średnicy koła - 10 cm

  • 60 dkg mąki pszennej - wrocławskiej lub poznańskiej
  • 1 płaska łyżka cukru
  • 40 g świeżych drożdży
  • 1 szklanka mleka - w tym płynie % obojętny- he, he
  • 80 g miękkiego masła
  • 2 żółtka
  • 2 całe jajka
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 1,5 łyżki spirytusu
  • ok. 3/4 litra oleju rzepakowego



Wykonanie :
  • Mąkę przesiać i wsypać do misy. Ciepłe mleko wymieszać z drożdżami i cukrem. W mące zrobić dołek i wlać mleko. Zamieszać końcem łyżki. Misę przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia.
  • Do wyrośniętego rozczynu z mąką dodać miękkie masło i wymieszać. Wlać jajka i żółtka razem rozmącone z solą i też krótko zamieszać. Wlać na końcu spirytus i zarobić gładkie ciasto. Przykryć ściereczką, włożyć do worka foliowego i pozostawić do wyrośnięcia.
  • Wyrośnięte ciasto krótko zagnieść i podzielić na 3 części . Każdą wałkować tylko ciut grubszą niż na tradycyjne pierogi. Z ciastem się dobrze pracuje i nie należy go podsypywać mąką ponieważ pierogi będą smażone.
  • Na wykrojone koła nakładać farsz i dobrze zlepiać nie robiąc żadnej koronki. Najlepiej krążek brać do ręki, nakładać farsz i sklejać w około. Układać na ściereczce , ściereczką przykrywając, żeby nam nie wysychały. Każdą oddzielną partię wyrośniętych pierogów tuż przed włożeniem na patelnię docisnąć w około widelcem.
  • Olej rozgrzać - nie może dymić. Zmniejszyć dopływ ciepła o połowę i smażyć wolno pierogi z obu stron na rumiany kolor. Osączać na ręczniku papierowym kuchennym. Pierogi nie piją tłuszczu i nie są tłuste. 
Moje uwagi :
 - Ilość oleju winna sięgać ciut powyżej połowy pieroga. Nie smażymy w głębokim tłuszczu.
 - W czasie wyrastania pierożki w niektórych miejscach mogą się ciut otworzyć. Należy je dokleić palcami i odcisnąć widelcem.

 - Pierogi są smaczne na zimno i ciepło. Odgrzać je można zawijając wszystkie w srebrną  folię matową stroną do wierzchu. Nagrzewamy piekarnik do 200 stopni C i odgrzewamy ok. 10 minut z termoobiegiem. Nie muszą być gorące, wystarczy , że są ciepłe.

25 komentarzy:

  1. a może bym zrobila???? siostra robi gotowane....

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry,Pani Danusiu a kiedy Pani będzie robiła te pierogi w Wigilię czy wcześniej a potem będzie Pani odgrzewać,jeśli można zapytać.Monika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już zrobiłam Moniu i zamroziłam, nie dałabym rady potem :)

      Usuń
    2. Też zrobię i zamrożę.Jest Pani niesamowita wszystkie przepisy mistrzostwo,od dawna do Pani zaglądam i tak podkradam sobie co chwila coś nowego. Wczoraj robiłam torciki warszawskie. Siedziałam i lepiłam,jak ten świstak co siedzi i zawija,ha,ha.

      Usuń
    3. Aha, ha, to tak jak ja misiom wkładałam migdałka i zlepiałam. Dziękuję bardzo- jestem Danuta, tak będzie nam przyjemniej w sieci :)

      Usuń
  3. Dzień dobry.
    Pani Danusiu, czy te pieczone, do których Pani odsyła w linku, można zrobić z taką samą kapustą jak do smażonych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że można, ja nawet wolę z kiszoną kapustą. Też robię czasami z taką. To taka alternatywa do obu rodzajów pierożków :)

      Usuń
  4. Może być ocet zamiast spirytusu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jednak nie to samo, to tylko chyba 10 % alkoholu, ale proszę dobrze osączać- powinno być dobrze, można dać również wódkę - pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Dzień dobry, jeżeli nie dodam jajek, a zamiast mleka dam wodę, czy ciasto po usmażeniu będzie inne? dziękuję! Iza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie potrafię powiedzieć, bo to zdecydowanie inny przepis się zrobi. Przykro mi, ale nigdy tak nie robiłam . Co do ciasta, to myślę, że brak jaj i woda to zdecydowanie nie będzie smaczne ciasto :)

      Usuń
    2. Mąka, drożdże, woda i 5 łyżek oleju (sól i cukier też) - tylko ! Nie wiem jak smakują Pani pierogi, ale te moje wyszły pyszne! A na zdjęciu wyglądają identycznie jak Pani pierogi:) Bardzo dziękuję i błogosławionych Świąt życzę Pani Danusiu!

      Usuń
    3. Moje smakują wybornie , nie wątpię , że Pani też - dziękuję bardzo :) pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  6. Pierogi mojego dzieciństwa. Babcia takie robiła, mama takie robiła.Obydwie odeszły zbyt szybko , nie zdążyłam napisać przepisu.Robiłam intuicyjnie, znajomi chwalili. Dzięki Pani Danusiu mam super przepis, tak jak i na pieczone, które tez pamiętam z dzieciństwa.nie mowie już o śmietanowcu, cudowne ciasto wigilijne które królowało w naszej rodzinie,po wielu latach wreszcie mam przepis:). Dziękuje:)

    OdpowiedzUsuń
  7. A czy te przepiękne pierożki można mrozić po smażeniu,czy przed.;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Trzeba mrozić po smażeniu ...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  8. Witam Pani Danusiu,dzisiaj zrobiłam pierożki wspaaaaaniaaaałeee,zjadłam dwa poczęstowałam męża i syna,a resztę zamroziłam na wigilię.Zrobilam z połowy porcji i wyszło mi 22 szt,karkówka w soli też robi furorę.Dziękuję,że mogę korzystać z Pani wielu udanych przepisów.Serdecznie pozdrawiam i życzę smacznych świąt,Monika z Kwidzyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Moniu. O Jessu, ale mi narobiłaś smaka. Ja jutro będę robiła. My je uwielbiamy , zawsze czekamy na Wigilię, bo w ciągu roku owszem robię czasami do barszczu , ale z farszem szpinakowym lub z mięsa z rosołu. Bardzo dziękuję Moniu za wpis i życzenia...serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Zrobiłam są rewelacyjne,dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to czytać. Bardzo się cieszę, że smakują. Dziękuję i serdecznie pozdrawiam :) Danuta :)

      Usuń
  10. Czy mogę dodać drożdży instant? Jeśli tak to ile?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 7 g drożdży instant to 25 g świeżych... pozdrawiam :)

      Usuń