środa, 7 marca 2018

BABKA Z MASĄ TWAROŻKOWĄ I POLEWĄ Z POWIDEŁ ŚLIWKOWYCH Z KAKAO



Jutro Dzień Kobiet to i słodkie musi być do kawki. Ukręciłam dzisiaj smaczną, wilgotną babkę z masą z twarożku. 
Ciasto dość szybkie i łatwe. Nie polewałam całej babki polewą, ale oczywiście jak ktoś woli ,  to nic nie stoi na przeszkodzie. Ja zrobiłam polewę na bazie powideł śliwkowych z kakao. To nie jest taka typowa polewa , która opływa ciasto. Nadaje się do dekoracji ciast wyciskana przez rożek foliowy. Bardzo fajnie smakuje z tą babką .
 Dekoracja z polewy po zastygnięciu ma na powierzchni bardzo cieniutką skorupkę, ale w środku jest mięciutka. Zapraszam do lektury.







SKŁADNIKI na formę babkową o poj. 2 litrów :

CIASTO :

  • 240 g cukru
  • 2 łyżki ciemnego kakao - lekko kopiaste
  • 180 g masła
  • 4 łyżki wody
  • 3 jajka
  • 170 g mąki tortowej
  • 2,5 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia
  • aromat migdałowy do smaku lub 1 łyżeczka pasty waniliowej 
  • forma babkowa wysmarowana masłem i dobrze wysypana kaszką manną

  • Wodę, cukier, kakao i masło podgrzać do zagotowania i gotować ok. 4 minut. Masa zacznie trochę gęstnieć i pojawią się pęcherzyki powietrza. Odstawić do ostudzenia.
  • Chłodną masę zmiksować z żółtkami i aromatem( białka pozostawić ). Dalej miksując dodawać po jednej łyżce mąki wymieszanej i przesianej z proszkiem do pieczenia . Zmiksowane ciasto odstawić na bok i przygotować resztę.

MASA TWAROŻKOWA :

  • 400 g twarogu półtłustego
  • 3 jajka
  • 140 g cukru
  • 90 g masła, bardzo miękkiego
  • 1 budyń do waniliowy lub śmietankowy ( u mnie z braku był malinowy )

  • Twaróg zmiksować blenderem przy pomocy części z nożykiem. Twaróg zmiksować z masłem, cukrem, budyniem  i dodawać po jednym jajku miksując na jednolitą rzadką masę. Przelać ją do rondelka i cały czas mieszając podgrzać do konsystencji lekko budyniowej.

WYKONANIE :

  • Włączyć piekarnik ustawiając temperaturę na 200 stopni C. Ubić pianę z odłożonych białek i zmiksować na wolnych obrotach z ciastem.
  • Do  formy babkowej włożyć 5 łyżek ciasta i rozprowadzić równo widelcem ( p. fotografia ). Na to wyłożyć 5 łyżek masy twarożkowej ( nie musi być zimna ) i również równo rozprowadzić widelcem.
  • Wyłożyć resztę ciasta, wyrównać jak wyżej, na ciasto resztę masy twarożkowej i też wyrównać jak poprzednio.
  • Wstawić do nagrzanego piekarnika na pierwszą półkę od dołu piekarnika i piec bez termoobiegu ok. 50 minut. Sprawdzić patyczkiem, jeżeli suchy to babka jest gotowa. Po upieczeniu wyjąć z piekarnika i pozostawić w formie ok. 10 minut po czym wyłożyć delikatnie na paterę i udekorować polewą z powideł śliwkowych. Gotową  polewę przełożyć do rożka foliowego i dekorować wg uznania, najlepiej po odciśniętych rantach formy babkowej .



POLEWA :

  • 4 kopiaste łyżki gładkich powideł śliwkowych ( jeżeli są kawałki owoców to zmiksować blenderem częścią z nożykiem )
  • 1 lekko kopiasta łyżka ciemnego kakao
  • 1 łyżka wody

  • Wszystko razem wymieszać i lekko podgrzać w garnuszku, ciepłą przełożyć do rożka foliowego.
BABKA CZYTELNIKÓW :


23 komentarze:

  1. Witaj Danusiu, wszystkiego najlepszego z okazji urodzin!
    Cieszę się ,ze wróciłaś pełna energii. Smutno było bez Ciebie!
    Babka wyglada smakowicie. Dziękuje za kolejny przepis. Najbardziej zaintrygowała mnie ta polewa śliwkowa . Babkę zrobie na weekend. Przesyłam moc uścisków. Ewa B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Ewuniu. Bardzo dziękuję za życzenia. I ja już się za Wami stęskniłam. Sporo lat już bloguję i cieszę siè że jesteście. Powodzenia Ewuniu, niech Ci się dobrze upiecze...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Babka piekna i pewnie bardzo smaczna:)Kolejny przepis do zapisania i zrobienia.Wszystkiego najlepszego Danusiu:)Duzo zdrowka,zdrowka i jeszcze raz zdrowka.Malgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Małgosiu za życzenia i pochwały...he, he...serdecznie pozdrawiam Małgoś :)

      Usuń
  3. O mniam dziś upiekę tylko do domu wrócę��

    OdpowiedzUsuń
  4. To babka? to dzieło sztuki wprost!
    Danusiu, czy jednak nie wkradł się błąd w składnikach? czy faktycznie masła i cukru ma być wagowo więcej niż mąki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Almanko. Nie Kochanie nie ma błędu, ale dziękuję bardzo źe jesteś czujna, bo mogę się czasami cosik pomylić. Almanko, ta masa z cukrem, masłem, kakao i wodą w czasie gotowania zrobi się gęsta i ta ilość mąki w zupełności wystarcza...inaczej ciasto byłoby suche. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  5. Przepiękna baba Danusiu! Przecudowna dekoracja, aż chciałoby się sięgnąć po kawałek (chociaż u mnie dziś też babka wyjechała z pieca tylko, że cytrynowa). Kocham babki miłością bezgraniczną. A Twoja mnie powaliła. Wierzę, że jest tak samo pyszna, jak pięknie wygląda. Pozdrowionka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Helenko. Mamy podobne smaki, bo i ja uwielbiam babki i na szczęście moje tylko ja jedna z domowników lubię to ciasto. Kiedyś w domu rodzinnym Mama upiekła jedną na troje dzieci, to nigdy się nie nasyciłam, to teraz nadrabiam. Muszę zajrzeć do Twojej, bo nawet nie pamiętam czy cytrynową mam na blogu. Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Danusiu nie sto lat ! dwustu lat Ci życzymy !!! abyś zawsze była z nami i nam podrzucała takie pyszne i smakowite przepisy ! Chciałam Ci Danusiu życzyć przede wszystkim abyś zawsze była tak radosna i pełna energii i pasji jak teraz ! Uściski i całusy - Twoja wielka fanka Klaudia z Siemianowic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Klaudio. Bardzo dziękuję za życzenia i bardzo miłe słowa. Aż dusza rośnie i chce się być z Wami. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Piekna I smakowita baba a ta forma takze ciekawa.Caluski.



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he, szczególnie Ewuniu ta forma, w ogóle wszystkie formy od Ciebie są piękne...dziękuję bardzo :) pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Wow..ale pięknie wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bukiet najwspanialszych życzeń: uśmiechu i szczęścia, radości każdego dnia oraz wszelkiej pomyślności z okazji 60. tych urodzin.
    Kochana Danusiu spóźnione , bo spóźnione ale szczere życzenia ;)
    Moja teściowa ma w kwietniu również 60 urodziny.
    Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniu Kochana bardzo Ci dziękuję za życzenia. U mnie już troszkę więcej niż 60, ale ważne to co jest w głowie i w sercu ...ha, ha. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  10. To co mi wpadło do głowy że ty masz urodziny 60 ?? Ale nie ważne ile ważne żeby każde kolejne w zdrowiu przeżyć ;) czego z całego serca Ci życzę .
    A tak na marginesie moja ciotka właśnie wróciła z sanatorium z Kudowy Zdrój tzn nie wróciła ale ją przywieźli ( wujek z synem ). Po tygodniu pobytu dostała zapalenia płuc, a że ma astmę oskrzelową to niestety pobyt zakończył się szpitalem i pobytem na Intensywnej Terapii. Teraz już jest dobrze wraca do zdrowia. A tak się cieszyła z sanatorium na które czekała pona 2 lata. Teraz powiedziała że już więcej nie pojedzie. Bo tak się kończą wyjazdy gdy baza zabiegowa jest w innym ośrodku niż pobyt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Moniu. Oj to przykre co czytam. Miała pecha jednym słowem, ale zabiegi w innym budynku to nie jest tak źle. To poniekąd taka mobilizacja , żeby w ogóle wyjść z budynku. Wiem z doświadczenia, że niektórzy jak mają zabiegi na miejscu to nawet w okresie zimowym nosa nie wychylą z budynku. W przypadku Twojej cioci jest inaczej, ona powinna przy astmie oskrzelowej mieć zabiegi w miejscu pobytu, no ale cóż taka nasza rzeczywistość. A co do kolejnego wyjazdu to powinna dołączyć pismo do wniosku, że prosi o pobyt i zabiegi w jednym budynku. Oni to spełniają, tylko może ciocia nie wiedziała, że jest taka możliwość. Za życzenia Moniu bardzo Ci dziękuję, chociaż niestety już jestem trochę po 60- tce. Ale co tam w duszy mam młodziej i to się liczy. Dziękuję Moniu i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Cudna ta baba,popatrze sobie.

    OdpowiedzUsuń