czwartek, 27 grudnia 2012

BUŁKI MLECZNE ODRYWANE

 

               
Bułeczki zawsze mi się kojarzą z dzieciństwem.
Wtedy to były prawdziwe bułki. Czy pamiętacie bułki tzw.wrocławskie- lekko podłużne z nacięciem po środku, bułki kajzerki z pięcioma nacięciami, bułki duże okrągłe przypominające pewną część ciała, bułki mleczne - mięciutkie - rozpływające się w ustach? Była też tzw.bułka paryska, nie napompowana tak jak dzisiaj większość tego rodzaju pieczywa. 



SKŁADNIKI:

            ---3 szklanki mąki tortowej, ale lepiej luksusowej
            ---3 dkg drożdży świeżych lub 9 gram instant (1 paczuszka 7-gramowa + 1/2 łyżeczki)
            ---2 żółtka
            ---3 płaskie łyżki cukru pudru
            ---80 g masła
            ---1 szklanka ciepłego mleka
            ---szczypta soli
            ---olej
            --- białka do smarowania + 1 łyżka mleka

1.Roztopić masło i zostawić do przestudzenia. W międzyczasie przesiać mąkę do miski, zrobić w niej dołek. Wsypać tam cukier puder, wlać trochę mleka i wkruszyć drożdże - lekko widelcem zamieszać i przykryć ściereczką.
2. Kiedy rozczyn w dołku wyrośnie dodać żółtka roztrzepane z resztą mleka i solą- dodać to do mąki z rozczynem i wląć przestudzone masło. Dobrze wyrobić ciasto. Jeżeli się trochę klei to lekko podsypać mąką - wyrabia się dobrze.
3.W wersji z drożdżami instant - wystarczy wsypać je do mąki razem z cukrem i wszystko wymieszać. Reszta jak w przepisie powyżej.
4.  Tak przygotowane ciasto zostawiamy w misce do wyrośnięcia w ciepłym miejscu,  przykrywając ściereczką. Kiedy ciasto prawie podwoi swoją objętość ponownie je krótko wyrabiamy. Formujemy wałek z ciasta i kroimy na 12 kawałków mniej więcej o tej samej wielkości. Każdą część wykulać na stolnicy i rękoma uformować okrągłą bułeczkę zbierając najpierw w tzw. sakiewkę i odwracać złączeniem do dołu.
5.Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia - nie smarować. Bułki obsmarować dłońmi z olejem i ułożyć je w 3 rzędach po 4 sztuki mniej więcej w jednakowych odległościach. Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia.
6. Nagrzać piekarnik do temperatury 170 stopni C. Wyrośnięte bułeczki posmarować białkiem i posypać ziarnem sezamowym , makiem, otrębami..... Wstawić do piekarnika i piec bez termoobiegu z włączoną górą i dołem. Wstawiamy na pierwszą półkę od dołu piekarnika. Po 35 -40 minutach wyjąć bułki i pozostawić do ostygnięcia.



BUŁKI CZYTELNIKÓW :





13 komentarzy:

  1. Super te bułeczki! Chyba dziś je upiekę.Krysia K.

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam,bo dość szybko je się robi,a jeszcze szybciej znikają-dziękuję i pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie zajadam, pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to załapałabym się na jedną,bo w tym tygodniu jeszcze nie piekłam,ale jutro napewno coś ukręcę-dziekuję i smacznego.Życzę miłego wieczoru:)

      Usuń
  4. Korzystałam z wielu przepisów-ten jest idealny.Bułeczki przepyszne.Polecam i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Panią.Upiekłam dzisiaj na śniadanie,a ciasto zarobiłam wczoraj wieczorem.Przykryłam podwójnym ręcznikiem,żeby nie wyschło i rano było jak znalazł.Bardzo dziekuję,że skorzystała Pani z mojego przepisu,a najważniejsze,że bułeczki smakowały.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Wróciłam z urlopowych wojaży i na początek piekę bułeczki. Może i dobrze jest poleniuchować na urlopie i nie stać przy garach. Ale nie ma jak domowe jedzenie!
    Tyle widzę nowych przepisów ,że sama nie wiem od którego zacząć ?
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam
    Czytam z otwartą buzią, chociaż dzieckiem od dawna nie jestem :) Dużo działam w kuchni, ale ten blog to kopalnia ciekawych, a jednocześnie łatwych przepisów, a te w zabieganym świecie są najcenniejsze :) Zdjęcia super - powodują wręcz ślinotok ;):):) i inplantują konieczność wypróbowania tego i owego :)
    Bardzo dziękuję i pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie dopiero dzisiaj,ponieważ wróciłam 2 godziny temu z urlopu.Bardzo mi miło czytać ten ciepły komentarz,szczególnie po 2 tygodniowej przerwie na blogu.Pani Aniu- dziękuję .
      Pozdrawiam ciepło!!!

      Usuń
  7. Witam może zadam dziwne pytanie ale czy te bułeczki są słodkie czy smakie przypominają te zwykłe ze sklepu. Moje dzieciaki nie lubią słodkich bułek a chodzi mi o takie które można jeść z wędliną Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry. Pani Anno tam w składzie są tylko 3 płaskie łyżki cukru pudru, może Pani dać dwie. One nie są słodkie, ale takie typowo mleczne, lepsze niż ze sklepu.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  8. Witam. Czy te bułeczki mogę zrobić wieczorem a rano je tylko upiec? Czy taki czas wyrastania ciasta jest za długi? Pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Ewo. Przykro mi bardzo, ale tych bułeczek takim sposobem nie robiłam. Myślę, że możnaby było je uformować, położyć na blaszkę, przykryć ściereczką i wstawić do lodówki. One tam urosną, a rano tylko upiec.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń