środa, 25 marca 2015

KLOPS Z JAJKAMI - ŚWIĄTECZNY




Proponuję  Państwu pomysł na klopsa wielkanocnego, który czekał rok czasu na publikację. Nie będę się rozpisywała, bo czas goni nas wszystkich. Zapraszam do przepisu.


  • 1 kg mięsa mielonego wieprzowego lub wieprzowo- drobiowego
  • 2 modre cebule
  • 3 jaja
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • 3 łyżki bułki tartej
  • sól, majeranek
  • pieprz kolorowy
  • ok. 35 - 40 dkg boczku parzonego w cienkich plastrach
  • 7 jaj gotowanych 7 minut
  • tortownica o śr. 21 cm z kominem
  • srebrna folia


  • Tortownicę z kominem wyłożyć szczelnie folią aluminiową matową stroną do tortownicy. Wyłożyć szczelnie, bo w trakcie pieczenia może wyciekać tłuszcz do piekarnika. Ugotować jajka wkładając je do zimnej wody, wsypać łyżeczkę soli  i gotować 7 minut. Jajka zalać zimną wodą i obrać.
  • Cebulę modrą pokroić w drobną kosteczkę i lekko podsmażyć na małej ilości oleju. Do mięsa dodać wszystkie składniki i wyrobić dobrze masę mięsną doprawiając solą i pieprzem kolorowym świeżo mielonym.
  • Foremkę wyłożyć paskami boczku. Przełożyć połowę masy dociskając do dna . Ułożyć w około jajka i przykryć drugą częścią masy- docisnąć. Wystające końcówki boczku wywinąć na mięso i resztę przykryć plastrami boczku. Foremką stuknąć kilka razy o blat, żeby mięso osiadło.
  • Piekarnik nagrzać do temperatury 200 stopni C, wstawić klops  na pierwszą półkę od dołu i piec ok. 1 godzinę i 20 minut. Klops wyjąć i pozostawić do ostudzenia. Z jeszcze trochę ciepłego odpiąć obręcz, zdjąć folię aluminiową i pozostawić do całkowitego ostudzenia. Zawinąć w folię spożywczą i przechowywać w lodówce. 
Moje uwagi:
- Foremka jest wypełniona mięsem maksymalnie. Można zrobić w tortownicy 24 cm, ale klops będzie niższy.
- Jeżeli mamy bardzo szczelną foremkę, to nie musimy wykładać folią. Wystarczy posmarować i wysypać bułką tartą lub kaszką manną. Warunek jest jeden- foremka musi mieć powłokę. W metalowych zwykłych może zachodzić reakcja z tłuszczem.

KLOPS CZYTELNIKÓW :


Mariola T.

16 komentarzy:

  1. Ale extra ta pieczeń, boczek dodaje jej niewątpliwego smaczku, typowego wielkanocnego.
    Czy Danusiu jajka gotujesz na półmiękko? Bo ja wkładam do pieczeni lub klopsików półmiękkie
    i one "dochodzą " w czasie pieczenia , żółtka nie robią sie gumowe.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię z boczkiem, szczególnie parzonym. Mnie bardziej odpowiada taki, bo po upieczeniu jest chrupiący. Bożenko co do jajek, to tak - gotuję ciut więcej niż na półmiękko- ok. 7 minut. One potem nie mają takiej brzydkiej zielonej obwódki w klopsie i właśnie nie są gumowe jak piszesz.
      Miłego dnia Duszko.

      Usuń
  2. Super to wygląda, aż ślinka cieknie na sam widok! Dlaczego ten przepis musiał aż tyle czasu przeleżeć w Twoich notatkach ;) Ja zazwyczaj kupuje taką kupną pieczeń ale na Wielkanoc też postanowiłem zrobić co podobnego tylko w keksówce. Czy jak mam formę silikonową, to ją też muszę wysypywać bułką tartą?I czy można zrobić wersję z mięsem drobiowym (ciut delikatniej, dla córki). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Piotrze. Przepis czekał z tego względu, że nie pomyślałam wcześniej żeby zrobić fotografię bez dekoracji wielkanocnych. W ciągu roku z takimi dekoracjami pewnie bym trochę zdziwiła niektórych czytelników. Piotrze, ja nie używam foremek silikonowych bo nie mam do nich zaufania i tutaj Ci nie bardzo pomogę, bo się na tym nie znam. Gdybym miała piec w silikonowej to dla bezpieczeństwa jednak bym posmarowała i wysypała kaszką manną. To w niczym nie przeszkadza , a ewentualnie pomoże. Oczywiście, można zrobić z mięsem drobiowym np. z uda indyka, bo piersi są zbyt chude.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Witam serdecznie. Nie mogę się napatrzeć na tego klopsa, zresztą wszystkie Pani przepisy są rewelacyjne. Uwielbiam Pani bloga. Mam pytanie czy tego klopsa można zrobić już teraz, ewentualnie zamrozić? Czy to w ogóle kiepski pomysł? Chciałabym go zrobić, bez jajek w środku aby zamrozić, tylko nie wiem czy dobrze myślę. Pozdrawiam Panią serdecznie i po raz kolejny dziękuje za wszystkie przepisy i za to że Pani się z nimi dzieli.Dziękuje. Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Agato- Danuta jestem, tak będzie przyjemniej w sieci. Możesz zamrozić. Po upieczeniu i ostudzeniu zawiń go folią spożywczą i włóż dodatkowo do woreczka foliowego. Żeby rozmrozić to trzeba go wyjąć odpowiednio wcześniej i rozmrażać powoli w lodówce. Dziękuję bardzo za miłe słowa- to bardzo miłe.
      Pozdrawiam serdecznie. Miłego popołudnia.

      Usuń
  4. Oj Danusiu, Danusiu! Kusisz strasznie ! Teraz mam dylemat - już sobie zaplanowałam podobnego klopsa ale z dużą kostką sera żółtego w środku ,a tu proszę - ten twój tak kusi :) Idąc na kompromis zrobię dwa malutkie - a co, i będzie ogólne zadowolenie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł effo z malutkimi- będzie Rodzina miała więcej potraw, chociaż optycznie - ha, ha.
      Miłego dnia.

      Usuń
  5. Klops świąteczny, więc zrobiłam na święta, ale majowe;). Bardzo spodobał mi się pomysł z boczkiem. Znacząco podnosi walory smakowe potrawy. i ten zapach podczas pieczenia... Danusiu, dziękuję za kolejny wyśmienity przepis. Miłego weekendu życzę
    Beata z Wrocławia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Beatko.
      Bardzo Ci dziękuję. Bardzo lubimy, taki obłożony boczkiem, bo on również dosmacza mięso.
      Beatko również miłego weekendu :)

      Usuń
  6. ...witaj Danusiu. Jak zwykle u Ciebie kochana pomysłowo i pysznie :) Klops wygląda bardzo apetycznie, ale zrobię go dopiero jak będę miała gości. Bo na te święta to dla mnie i męża to za dużo. A Basterek nie jada takich rzeczy ;) Pozdrawiam kochana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, nie bądź taka, daj mu chociaż "ciupek". Moje koty też takich rzeczy nie jedzą. Kiełbasa może wisieć w pokoju na drążkach i nawet jej nie ruszą. Jednak moje psiunie, których już nie ma bardzo były interesowne- he, he. Dziękuję Bardzo.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Witam nie mam tortownicy z kominem, ktoś podpowie w czym, w takim razie go upiec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można upiec w długiej keksówce- pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Upiekłam w 2 aluminiowych foremkach, wyszło pysznie, dziękuję za przepis

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za komentarz - serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń