czwartek, 8 grudnia 2016

SZYBKI CHLEB NA ZAKWASIE I NA DROŻDŻACH




Okres przedświąteczny to czas przygotowań różnych potraw i nie mam za bardzo czasu na chleb , który wymaga więcej zachodu. 
Dzisiaj upiekłam taki szybki chleb na zakwasie żytnim z dodatkiem świeżych drożdży. Pracy przy nim mało, a chlebek upieczony w domu smakuje nawet bez masła i obłożenia. 
Przerobiłam przepis na " Chleb szwajcarski " - przepis tutaj, który jest na samych drożdżach. Chlebek jest bardzo smaczny i dla tych, którzy mają słabsze ząbki.






  • 300 g mąki T- 450
  • 300 g mąki pełnoziarnistej - 3 zboża
  • 360 g letniej wody
  • 2 łyżeczki soli
  • 10 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
  • 100 g aktywnego zakwasu
  • garnek żeliwny z pokrywką



  • Zakwas wyjąć z lodówki i po 1- 2 godzinach dokarmić. Pozostawić na 8- 9 godzin- ja zrobiłam to na noc, a rano piekłam. Obydwie mąki wymieszać, w połowie wody rozpuścić drożdże z łyżeczką cukru, w drugiej  połowie wody rozpuścić sól. Wszystkie składniki połączyć . Wyrobić ciasto przy pomocy robota ( ok.9- 10 minut ) lub omączonymi dłońmi.  Uformować kulę lekko podsypując mąką i umieścić w wysypanej mąką misce .
  • Misę przykryć ściereczką i wstawić do worka foliowego. Piekarnik nagrzać bardzo leciutko i wstawić owiniętą misę. Pozostawić do wyrośnięcia.
  • Przygotować koszyk. Papier do pieczenia zmoczyć wodą i osuszyć ściereczką- wyścielić koszyk i wysypać mąką. Wyrośnięte ciasto wyłożyć na blat lekko posypany mąką i 2 razy złożyć na cztery. Uformować chleb i umieścić w koszyku. Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia- dość szybko rośnie, jeżeli w kuchni jest ciepło. Chleb drugi raz tak szybko rośnie, że właściwie można od razu włączyć piekarnik.
  • Wstawić do zimnego piekarnika garnek żeliwny z pokrywą. Ustawić temperaturę na 240 stopni . Kiedy zgaśnie lampka nagrzania piekarnika wyjąć ostrożnie garnek, żeby się nie poparzyć . Wyrośnięty chleb naciąć ostrym nożem , a najlepiej żyletką i oprószyć mąką. Zdjąć pokrywę i łapiąc za papier umieścić wyrośnięty chleb w garnku. Nakryć pokrywą i piec 20 minut. Zdjąć pokrywę, temperaturę zmniejszyć do 210 stopni i piec ok. 20- 25 minut na mocno złoty kolor. Cały czas pieczemy bez termoobiegu.
  • Chleb zsunąć na kratkę razem z papierem i pozostawić do ostudzenia.
CHLEB CZYTELNIKÓW :



4 komentarze:

  1. Piękny ten chleb :) ja na razie nie mam odwagi robić chleba na zakwasie.Zaczęłam przygodę z pieczeniem chleba od pieczenia na suchych drożdżach.Dzieciom smakuje a i mąż zadowolony, więc działam dalej :) Dzisiaj wieczorem właśnie nastawiam chleb a jutro rano wypiekam.
    Pozdrawiam serdecznie
    Kasia z Poznania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Kasiu. Z biegiem czasu samo przyjdzie. Ja też zaczynałam od chlebów na drożdżach, a teraz piekę różne i te na drożdżach i te na zakwasie. U mnie na blogu też są różne chleby na drożdżach, polecam Ci. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. czy zamiast maki pelnoziarnistej moge dac razowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Przepraszam bardzo, ale nie mogłam odpowiedzieć na pytanie, ponieważ moja rodzinka pozbawiła mnie dostępu do sieci i musiałam się podporządkować. Tak na przyszłość, nie dawałam razowej i obawiam się, że to zbyt ciężka mąka. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń