niedziela, 30 czerwca 2013

PLACEK WYKWINTNY Z OWOCAMI



Receptura na to ciasto pochodzi z przepisów rodzinnych. Moja Mama bardzo lubiła piec i gotować pomimo, że  miała bardzo ograniczony czas. Miała kilka tzw. "żelaznych przepisów" które nigdy nie zawodziły.   To ciasto jest wilgotne, pachnie owocami- po prostu rozpływa się w ustach.  Przepis przerobiłam zamieniając ilość mąki ze szklanek na gramy.



      SKŁADNIKI na blaszkę o wymiarach 37x25 cm:

       ---335 gram mąki tortowej (2 kopiaste szklanki o poj.250 ml)
       ---1 szklanka cukru najlepiej drobnego (krótszy czas ucierania)
       ---25 dkg masła (zalecane)
       ---6 jaj
       ---7 płaskich łyżek dobrej gęstej kwaśnej śmietany
       ---3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
       ---cukier waniliowy
     
     Pozostałe:
       ---papier do pieczenia ciasta
       ---owoce (miałam kilogram brzoskwiń i 125 gram malin)
       ---bułka tarta
       ---na lukier:1 szklanka cukru pudru+2 łyżki soku cytrynowego+ok.półtorej łyżki wody
       ---ziarno sezamowe (bardzo polecam)



Wszystkie składniki ciasta powinny być o temperaturze pokojowej. Miękkie masło utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym. Ucierając dalej dodawać po 1 żółtku. Mąkę przesiać razem z proszkiem do pieczenia i dodawać do masy maślano- żółtkowej dalej miksując na najwyższych obrotach. Dodać 7 łyżek śmietany i zmiksować na jednolitą masę. Białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę. Dodać do ciasta na 3 razy i wymieszać  łyżką dokładnie ale delikatnie. Przy dokładaniu piany nie używać miksera. Ciasto wyłożyć na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia.



Do ciasta możemy dodać różne owoce miękkie . Przed wyłożeniem na ciasto wydrylowane czereśnie, wiśnie, maliny, porzeczki, brzoskwinie itp. muszą być obsypane obficie bułką tartą,wymieszane i dopiero układane na ciasto. W przypadku ćwiartek jabłek nie obsypujemy bułką tartą, chyba że jabłka są bardzo soczyste.
Obsypane bułką owoce wykładamy na ciasto lekko je wciskając do ciasta. Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni C i pieczemy ok.35-40 minut z włączoną górą i dołem- do tzw. suchego patyczka. Blaszkę stawiamy na pierwszej półce od dołu. Trochę przestudzone ciasto polać utartym lukrem i posypać uprażonym na suchej patelni ziarnem sezamowym. Smacznego.


PLACEK CZYTELNIKÓW  :

10 komentarzy:

  1. Pani Danusiu ciasto wygląda bajecznie...aż mam chęć na kawałeczek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ bardzo proszę,jeszcze jest,można się poczęstować-pozdrawiam serdecznie i dziękuję:)

      Usuń
  2. U nas dziś też na słodko, a ucierane ciasta mają niepowtarzalny smak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę,że u Ciebie jest na słodko w każdy weekend,u mnie też-pozdrawiam i dziekuję:)

      Usuń
    2. bo chyba obie lubimy rozpieszczać naszych bliskich

      Usuń
    3. Lubię jak jedzą i mają takie uśmiechnięte pyszczki:)

      Usuń
  3. Danusiu nie ma Cie jest smutno:)upieklam wiec Twoj placek dalam borowki,maliny i nektarynke:)niebo w gebie.Chociaz ten placek daje mi namiastke Twojej obecnosci:)Pozdrawiam Justyna M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Justynko.Jakże mi miło,że wystawiasz komentarz wiedząc o tym,że byłam na urlopie-to strasznie miłe-dziekuję Ci bardzo.Wróciłam dzisiaj o 19.00,więc dopiero muszę wejść na obroty.Bardzo się za Wami stęskniłam,ale nie wchodziłam na bloga bo nie miałam możliwości czasowej.Bardzo się cieszę,że już jestem z Wami.
      Pozdrawiam serdecznie!!!

      Usuń
  4. Danusiu a można też zrobić z truskawkami? Nie będą za "mokre"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie piekłam z truskawkami bo bałam się, że może coś nie wyjść. Możesz upiec z malinami.
      Pozdrawiam :)

      Usuń